اساسنامهٔ سازمان فدائیان (اقلیت)

فصل اول- نام، اهداف و پرچم سازمان

ماده ۱– سازمان فدائیان (اقلیت) به‌مثابه پیشاهنگ طبقه کارگر، یک سازمان مارکسیست- لنینیست است که هدف خود را سوسیالیسم و کمونیسم از طریق دیکتاتوری پرولتاریا اعلام می‌دارد. به‌علاوه پرورش روحیه انترناسیونالیستی و همبستگی با کارگران سراسر جهان از جمله اهداف دیگر سازمان به شمار می‌آید. رهنمون عمل سازمان در کلیه فعالیت‌های انقلابی‌اش، مارکسیسم- لنینیسم است که به طبقه کارگر راه صحیح پایان بخشیدن به استثمار فرد از فرد و آزادی کامل این طبقه را نشان می‌دهد.

 ماده ۲– آرم و پرچم سازمان

بند ۱- آرم سازمان فدائیان (اقلیت)، یک داس و چکش متقاطع، ستاره و کره ارض است. در قسمت زیر آرم، نام سازمان به شکل مدور خواهد بود.

بند ۲- پرچم سازمان فدائیان (اقلیت)، یک پرچم سرخ است که طول آن یک و نیم برابر عرض آن می‌باشد. گوشه بالای سمت چپ، آرم سازمان به رنگ طلایی خواهد بود.

فصل دوم- درباره اعضاء و کاندیداهای عضویت

ماده ۳- هر کس که برنامه و اساسنامه سازمان را بپذیرد، فعالانه در جهت تحقق آن مبارزه کند، در یکی از بخش‌های تشکیلات فعالیت نماید، کلیه تصمیمات سازمان را اجرا کند و حق عضویت بپردازد می‌تواند به عضویت سازمان درآید.

 ماده ۴- حداقل سن برای عضویت در سازمان ۱۸ سال تمام می‌باشد.

 ماده ۵- کلیه کسانی که خواستار پذیرش به‌عنوان کاندیدای عضویت در سازمان هستند، باید توسط دو عضو سازمان معرفی شوند.

 ماده ۶- اعضای معرف کاندیدا در قبال صحت توصیه‌های خود مسئول‌اند.

 ماده ۷- ارگان تصمیم‌گیرنده پذیرش کاندیدای عضویت، کمیته هر بخش، شهرستان یا منطقه می‌باشد. این تصمیم باید به تصویب کمیته منطقه برسد.

 ماده ۸- از زمانی که یک فرد به‌عنوان کاندیدای عضویت پذیرفته شد، دارای حقوق و وظایف یک عضو خواهد بود مگر در مورد انتخاب کردن و انتخاب شدن در ارگان‌های سازمان.

 ماده ۹- دوره آزمایشی عضویت حداقل شش ماه است. پس از انقضای شش ماه، باید وضع کاندیدا روشن شود. این تصمیم شامل قبول عضویت، تجدید دوره آزمایشی (به‌مدت شش ماه) و یا رد عضویت به‌طورکلی خواهد بود. این دوره آزمایشی حداکثر دو بار تجدید می‌شود.

 ماده ۱۰- پذیرش به عضویت سازمان تنها به‌صورت فردی انجام می‌گیرد و اعضای جدید از میان کاندیداهای عضویت پذیرفته می‌شوند.

 ماده ۱۱- ارگان تصمیم‌گیرنده پذیرش عضویت، کمیته منطقه است. این تصمیم باید به اطلاع کمیته مرکزی برسد.

 ماده ۱۲- کسانیکه عضو سازمان دیگری بوده و با قبول برنامه و اساسنامه سازمان تقاضای عضویت کنند، کمیته مرکزی به امر پذیرش آن‌ها رسیدگی خواهد کرد.

 ماده ۱۳- عضوی که بخواهد استعفا دهد، استعفانامه را به کمیته محل فعالیت خود تسلیم می‌کند، واحد مربوطه درصورتی‌که استعفا را پذیرفت، موضوع را به کمیته مرکزی گزارش می‌کند. اگر استعفا دلیل سیاسی داشته باشد یا استعفا کننده مشمول اتهام و نقض جدی دیسیپلین سازمانی شود، استعفا می‌تواند رد شود و حکم به اخراج وی از سازمان داده شود.

 ماده ۱۴- وظائف اعضا

بند ۱- هر عضو موظف است کلیه مفاد اساسنامه، آئین‌نامه و ضوابط و مقررات تشکیلاتی را اکیداً رعایت کند و از دستورات سازمان متابعت نماید.

بند ۲- هیچ‌کدام از اعضاء سازمان حق ندارند عضویت سازمان سیاسی دیگری را بپذیرند.

بند ۳- صرف پذیرش تصمیمات سازمانی برای هر عضو کافی نیست، بلکه هر عضو وظیفه دارد فعالانه در جهت تحقق تصمیمات، سیاست‌ها و رهنمودهای سازمانی مبارزه کند. برخورد منفعل به تصمیمات سازمان موجب تضعیف قدرت مبارزاتی سازمان می‌شود و مغایر ادامه کاری تشکیلاتی است. هر عضو سازمان بایستی همیشه در قبال تصمیمات متخذه، موضعی فعال و انقلابی داشته باشد.

بند ۴- دفاع قاطع از وحدت و انسجام سازمان که شرط اصلی توان و قدرت آن محسوب می‌گردد و مبارزه علیه هرگونه محفل گرایی، دسته‌بندی و فراکسیونیسم، از وظایف خطیر هر عضو می‌باشد.

بند ۵- هر عضو باید نمونه اخلاق کمونیستی را چه در محیط فعالیت خود و چه در محیط اجتماعی و زندگی فردی از خود ارائه دهد.

بند ۶- هر عضو موظف است منظماَ در جلسات تشکیلاتی خود شرکت نماید، درصورتی‌که عضو سازمان به مدت دو ماه بدون عذر موجه در جلسات شرکت ننماید، سازمان بایستی مسئله ابقاء او را در صفوف خود موردبررسی قرار دهد.

بند ۷- تقویت مداوم پیوند با طبقه کارگر، واکنش مناسب و به‌موقع به نیازها و درخواست‌های زحمتکشان، توضیح سیاست و تصمیمات سازمان پیرامون مسائل اجتماعی به توده‌های غیرسازمانی و در درجه اول طبقه کارگر، از اهم وظائف هر عضو می‌باشد. یک عضو سازمان باید به‌خاطر داشته باشد که قدرت و شکست‌ناپذیری سازمان در پیوند حیاتی و ناگسستنی آن با طبقه کارگر نهفته است.

بند ۸- حفاظت از اسرار، اسناد و اموال سازمان وظیفه هر عضو محسوب می‌شود.

بند ۹- اعضاء موظف‌اند در ارتقاء کارآیی‌های عملی خود و سازمان بکوشند و پیوسته بامطالعه مارکسیسم- لنینیسم در جهت ارتقاء سطح آگاهی خود نهایت تلاش را مبذول دارند.

بند ۱۰- اعضاء موظف‌اند انتقاد و انتقاد از خود را با دید کمک به یکدیگر و بهبود کار فردی و جمعی بکار بندند و کلیه انتقادات خود را در هر زمینه فعالیت سازمانی و نسبت به هر عضو و ارگان تشکیلاتی که باشد به ارگان‌های بالاتر تا کمیته مرکزی گزارش کنند.

بند ۱۱- هر عضو موظف است مناسبات رفیقانه را در سازمان تقویت کند و روحیه همبستگی و رفاقت را در سازمان پرورش دهد.

بند ۱۲- اعضاء وظیفه‌دارند منافع طبقه کارگر و سازمان را بالاتر از منافع شخصی خود بدانند.

تبصره- کلیه موارد فوق از وظائف کاندیداهای عضویت نیز می‌باشند و در این مورد بین عضو و کاندیدای عضویت تفاوتی وجود ندارد.

ماده ۱۵- حقوق اعضاء

بند ۱- هر عضو سازمان حق انتخاب کردن و انتخاب شدن در ارگان‌های سازمان را دارا می‌باشد.

بند ۲- هر عضو حق دارد آزادانه و فعالانه در بحث‌های مربوط به سیاست سازمان در جلسات تشکیلاتی و بولتن‌های بحث شرکت داشته باشد و اظهارنظر نماید.

بند ۳- هر عضو حق دارد در جهت پیشبرد اهداف سازمان در بالاترین حوزه فعالیت خود از تصمیمات متخذه ارگان‌های تشکیلاتی و مسئولین مربوطه انتقاد کند و این ارگان‌ها موظف به توضیحات قانع‌کننده در این زمینه می‌باشند.

بند ۴- هرگاه یک عضو سازمان با تصمیم حوزه یا کمیته در مورد مسائل تشکیلاتی و یا سیاسی مخالف باشد، حق دارد نظر خود را به ارگان‌های بالاتر تا کمیته مرکزی ارائه دهد؛ اما عضو سازمان در تمامی این موارد موظف است تصمیمات اخذشده را اجرا نماید.

بند ۵- هر عضو سازمان حق دارد از ارگان‌های بالاتر گزارش دهی منظم پیرامون تصمیمات متخذه و سیاست سازمان را بخواهد.

بند ۶- هر عضو حق دارد در مواردی که تصمیم تنبیهی در رابطه با فعالیت و یا رفتار او اتخاذ می‌شود، در حوزه یا ارگان مربوطه حضورداشته باشد.

فصل سوم- اصول سانترالیسم دموکراتیک

 ماده ۱۶- ساخت تشکیلاتی و زندگی درونی سازمان بر پایه و تحت هدایت اصول سانترالیسم دموکراتیک قرار دارد، سانترالیسم دموکراتیک یعنی رهبری متمرکز بر پایه دموکراسی درون‌سازمانی و دموکراسی تحت رهبری متمرکز. این بدان معناست که:

الف- کلیه ارگان‌های سازمان از بالا تا پائین انتخابی هستند.

تبصره: تا کنگره بعدی سازمان، ارگان‌های بالاتر از حق برگماری در ارگان‌های پائین تر برخوردارند.

ب- اقلیت تابع اکثریت است. ارگان‌های پائین تر موظف به اجرای دستورات و تصمیمات ارگان‌های بالاتر می‌باشند. هر فرد خود را تابع اراده جمع می‌داند. کلیه تشکل‌ها و ارگان‌های تشکیلاتی تابع کمیته مرکزی سازمان می‌باشند.

ج- کلیه کمیته‌های سازمانی، بخصوص کمیته‌های رهبری کننده باید همواره به نظرات و انتقادات تشکل‌های سازمانی پائین تر و اعضاء توجه نمایند.

د- کلیه کمیته‌ها باید مرتباً فعالیت‌های خود را به تشکل‌های پائین تر گزارش کنند و کمیته‌های پائین تر نیز موظف‌اند گزارش کار خود را به ارگان‌های بالاتر ارائه دهند.

ه- کلیه ارگان‌های تشکیلاتی باید اکیداً طبق اصول و تصمیمات جمعی و مسئولیت‌های فردی عمل نمایند.

و- هیچ اجلاس کمیته‌های تشکیلاتی با کمتر از سه نفر رسمیت نمی‌یابد.

 ماده ۱۷- در حیطه زندگی داخلی سازمان، اصول سانترالیسم دموکراتیک زیر اجرا می‌شوند:

الف- تلاش برای فعال کردن اعضاء سازمان در جهت بالا بردن سطح ایدئولوژیک- سیاسی آن‌ها و رشد آگاهی اعضاء.

ب- بحث آزاد در درون کمیته‌ها و در مورد مسایلی که به سیاست‌ها و فعالیت‌های عمومی سازمان مربوط می‌شود.

ج- مبارزه ایدئولوژیک درونی و بیرونی به‌مثابه مکانیزم تحقق دموکراسی سازمانی.

د- تشویق انتقاد و انتقاد از خود از بالا تا پائین.

ه- مبارزه مداوم و بی‌رحمانه علیه تمایلات بوروکراتیک و لیبرالی در تمام سطوح سازمان.

و- غیرمجاز بودن فراکسیونیسم و تشکیل فراکسیون به هر شکل.

ز- تقویت روحیه حزبی از طریق رشد مناسبات رفیقانه، اعتماد و کمک متقابل.

 ماده ۱۸- دیسیپلین سازمانی

الف- دیسیپلین سازمانی جزء لاینفک اصول سانترالیسم دموکراتیک محسوب می‌گردد و اجرای اکید آن برای حفظ و تحکیم وحدت سازمان و ازدیاد قدرت و توان آن در مبارزه امری حیاتی و ضروری محسوب می‌شود.

ب- دیسیپلین بر پایه پذیرش آگاهانه اهداف، برنامه و سیاست‌های سازمان استوار است و کلیه اعضاء سازمان موظف به اجراء اکید دیسیپلین سازمانی هستند.

ج- نقض اساسنامه و تصمیمات سازمانی و نیز توسل به هرگونه عمل و رفتاری که شایسته یک عضو سازمان نیست، نقض دیسیپلین سازمانی تلقی می‌شود و مشمول تنبیه انضباطی است.

د- تنبیهات انضباطی که به‌منظور کمک به آموزش، تصحیح نواقص و اشتباهات، آگاهی به لزوم دیسیپلین سازمانی، حفظ وحدت، انسجام و خلوص تشکیلاتی اعمال می‌گردند، در صورتی اتخاذ می‌شوند که شیوه‌های دیگر ازجمله شیوه‌های اقناعی و انتقاد و انتقاد از خود مؤثر واقع نشده باشند.

تنبیهات انضباطی بسته به خطاها و اشتباهات شامل موارد زیر می‌باشند:

۱-اخطار

۲- توبیخ

۳- برکناری از مسئولیت در سازمان

۴- تعلیق عضویت حداکثر به مدت یک سال

۵- اخراج

– تنبیه انضباطی علیه هر عضوی توسط ارگانی که به آن تعلق دارد و یا ارگان بالاتر اتخاذ می‌گردد اما تصمیم به تعلیق و اخراج از سوی کمیته‌های سازمانی باید به تصویب کمیته مرکزی سازمان برسد.

– عضو اخراج شده سازمان تنها با تصمیم کمیته‌ای که اخراج را پیشنهاد نموده و تصویب کمیته مرکزی می‌تواند به سازمان بازگردد.

– در کلیه موارد تنبیه انضباطی، حق فرجام‌خواهی وجود دارد.

– در صورت نقض مداوم تصمیمات و سیاست سازمان از سوی کمیته‌های تشکیلاتی، یا نقض فاحش دیسیپلین و فعالیت‌های ضد تشکیلاتی، کمیته مرکزی سازمان سیاست انضباطی به مورداجرا درمی‌آورد و حتی دست به انحلال کمیته و ایجاد کمیته جدید می‌زند.

فصل چهارم- ارگان‌های عالی سازمان

 ماده ۱۹- کنگره سازمان

بند ۱- کنگره عالی‌ترین ارگان سازمان است و تصمیمات آن برای کلیه اعضاء الزام‌آور می‌باشند.

الف- کنگره عادی سازمان هر دو سال یک‌بار توسط کمیته مرکزی سازمان فراخوانده می‌شود.

ب- کنگره اضطراری سازمان توسط کمیته مرکزی یا طبق مصوبه نشست نمایندگان کمیته‌های تشکیلات فراخوانده می‌شود. این نشست با درخواست اکثریت اعضای تشکیلات یک منطقه برگزار می‌شود.

تبصره: درصورتی‌که کمیته مرکزی سازمان طی مهلتی که در اساسنامه ذکرشده است، کنگره عادی را فرانخواند و یا از تقاضای برگزاری کنگره اضطراری توسط نشست نمایندگان کمیته‌های تشکیلات خودداری نماید، نمایندگان می‌توانند یک کمیته برگزارکننده کنگره تشکیل دهند. این کمیته از حقوق کمیته مرکزی برای برگزاری کنگره برخوردار خواهد بود.

ج- تاریخ و محل کنگره عادی و اضطراری را کمیته مرکزی در جلسه‌ای که به همین منظور تشکیل می‌دهد تعیین خواهد کرد.

د- فراخوان کنگره، دستور جلسه و قطعنامه‌های آن حداقل سه ماه قبل از تاریخ برگزاری کنگره اعلام می‌شوند.

پیشنهادات اصلاحی، مستقیماً به کمیته مرکزی فرستاده می‌شوند و کمیته مرکزی گزارش خود را در مورد آن‌ها به کنگره ارائه می‌دهد.

ه- ضوابط نمایندگی در کنگره عادی و اضطراری سازمان بر اساس درصد نمایندگی کمیته‌های مناطق و کمیته‌های معادل آن می‌باشد. درصد نمایندگان هر کمیته در کنگره تعیین می‌شود و نحوه انتخاب نمایندگان بر عهده کمیته‌ها خواهد بود.

و- هر یک از اعضای کمیته مرکزی حق شرکت در کنگره‌های عادی و اضطراری سازمان را به‌عنوان یک نماینده با حقوق کامل دارا می‌باشند.

ز- کمیته مرکزی سازمان می‌تواند نمایندگانی را که حائز شرایط نیستند یا به‌عنوان میهمان از سازمان‌ها و احزاب دیگر با نظر مشورتی به کنگره دعوت نماید.

ح- کنگره با حضور سه‌چهارم نمایندگان اجلاس می‌یابد.

بند ۲- وظائف و قدرت کنگره به‌قرار زیر می‌باشد:

الف- انتخاب کمیسیون اعتبارنامه به‌منظور بررسی اعتبارنامه نمایندگان و گزارش آن به کنگره.

ب- انتخاب یک هیئت‌رئیسه برای پیشبرد کار کنگره.

ج- بحث و تبادل‌نظر در مورد گزارش سیاسی و تشکیلاتی کمیته مرکزی.

د- تصویب برنامه و اساسنامه یا تجدیدنظر و تغییر برنامه و اساسنامه سازمان.

ه- تعیین خط‌مشی و تاکتیک‌های سازمان در وضعیت جاری.

و- تصویب قطعنامه‌ها.

ز- تعیین تعداد اعضاء علی‌البدل کمیته مرکزی با توجه به شرایط و وضعیت سازمان.

ح- انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل کمیته مرکزی با رأی مخفی.

ماده ۲۰- کمیته مرکزی سازمان

بند ۱- کمیته مرکزی سازمان بین دو کنگره عالی‌ترین ارگان رهبری و مرجع تصمیم‌گیری سازمان محسوب می‌گردد.

بند ۲- کمیته مرکزی منتخب کنگره است و تنها در مقابل آن مسئول شناخته می‌شود.

بند ۳- کمیته مرکزی، مسئول اجرای اساسنامه و پیشبرد خط سیاسی و تصمیمات متخذه از طرف کنگره می‌باشد.

بند ۴- کمیته مرکزی کل سازمان را نمایندگی می‌کند، کمیته‌های تشکیلاتی را سازمان‌دهی می‌نماید، مسئول هدایت و رهبری کل سازمان می‌باشد و در مورد مسائل سازمانی حق تصمیم‌گیری کامل را داراست.

بند ۵- کمیته مرکزی سازمان در مورد کلیه مسایلی که به سیاست سازمان در سطح سراسری مربوط می‌شود. مسائلی که بیش از یک منطقه را دربرمی گیرد و یا تصمیم واحد و یکسانی را در سراسر کشور لازم داشته باشد و نیز مسائلی که در منطقه‌ای مشخص برای اولین بار مطرح می‌شوند و به سیاست عمومی سازمان ارتباط پیدا می‌کنند، حق تعیین سیاست و تصمیم‌گیری را داراست.

بند ۶- کمیته مرکزی سازمان در مورد کلیه مسائل مربوط به روابط بین‌المللی و مناسبات با سازمان‌ها و احزاب تصمیم می‌گیرد و این روابط را تنظیم و نمایندگی می‌نماید.

بند ۷- اعضاء کمیته مرکزی بنابه وظیفه محوله خود می‌توانند با تصویب کمیته مرکزی، مشاورینی برای خود انتخاب کنند.

بند ۸- انتخاب دبیر کمیته منطقه، اعضاء کمیته‌های ویژه و هیئت تحریریه ارگان مرکزی از وظائف کمیته مرکزی است.

بند ۹- جلسات کمیته مرکزی با حضور دوسوم اعضاء رسمیت می‌یابد.

بند ۱۰- فاصله زمانی بین دو نشست کمیته مرکزی نباید از دو ماه تجاوز کند.

بند ۱۱- کمیته مرکزی هر شش ماه یک‌بار گزارش کتبی عملکرد سازمان را به تشکیلات ارائه می‌دهد.

بند ۱۲- کمیته مرکزی مسئول امور مالی سازمان است.

بند ۱۳- کمیته مرکزی، مسئول بایگانی اسناد، مدارک و کلیه شناسنامه‌های سازمانی است.

بند ۱۴- کمیته مرکزی مسئول تدارک و تشکیل کنگره سازمانی (اعم از عادی یا اضطراری) بوده و موظف است گزارش سیاسی و تشکیلاتی به کنگره ارائه دهد.

بند ۱۵- کمیته مرکزی در صورت ضرورت و برای تبادل‌نظر در مسئله یا مسائل خاص می‌تواند پلنوم وسیعی مرکب از اعضاء اصلی و علی‌البدل کمیته مرکزی، هیئت تحریریه، مشاوران کمیته مرکزی و دبیران کمیته‌ها تشکیل دهد. تصمیمات و پیشنهادات این پلنوم برای کمیته مرکزی جنبه مشورتی خواهد داشت.

تبصره: ترکیب اعضای شرکت‌کننده در پلنوم را کمیته مرکزی تعیین می‌کند.

بند ۱۶- کمیته مرکزی موظف است آئین‌نامه‌های اجرائی و انضباطی تنظیم و در اختیار اعضاء بگذارد. این آئین‌نامه‌ها برای اعضاء لازم‌الاجرا است.

بند ۱۷- کمیته مرکزی می‌تواند یک عضو خود را به‌خاطر فقدان دیسیپلین و رفتار نادرست و فعالیت‌های ضد سازمانی با دوسوم آراء مجموع اعضاء کمیته مرکزی اخراج کند. کنگره می‌تواند این حکم را لغو نماید.

بند ۱۸- در مواردی که یکی از اعضاء کمیته مرکزی اخراج، بازداشت یا جان ببازد، یکجانشین از میان افراد علی‌البدل با رأی اکثریت ساده کلیه اعضاء کمیته مرکزی، جای او را خواهد گرفت. عضو انتخاب‌شده از حق رأی کامل برخوردار است؛ اما به‌محض این‌که عضو بازداشت‌شده آزاد شود، جانشین تعیین‌شده از عضویت کمیته مرکزی کنار می‌رود.

بند ۱۹- درصورتی‌که اکثریت اعضاء کمیته مرکزی بازداشت شوند یا جان ببازند، بازماندگان کمیته مرکزی موظف‌اند در وهله نخست از اعضای علی‌البدل و چنان چه عضو علی‌البدل کافی نبود، از میان دبیران کمیته‌های مناطق، کمیته مرکزی را ترمیم نموده و کنگره اضطراری سازمان را حداکثر ظرف مدت ۶ ماه برگزار نمایند.

بند ۲۰- بنا به ضرورت‌های معین، کمیته‌های ویژه از طرف کمیته مرکزی تشکیل می‌گردند و زیر نظر کمیته مرکزی انجام‌وظیفه می‌کنند. کمیته‌های ویژه می‌توانند کمیته‌ها و حوزه‌های پایینی وابسته به خود را تشکیل دهند. کمیته‌های ویژه از حق عضوگیری برخوردارند. عضوگیری باید به اطلاع کمیته مرکزی برسد.

تبصره ماده ۲۰: تا برگزاری کنگره دوم، کمیته اجرایی سازمان عهده‌دار وظایف و اختیارات کمیته مرکزی خواهد بود.

 فصل پنجم- سازمان‌های منطقه‌ای و محلی

 ماده ۲۱- کمیته منطقه

بند ۱- کمیته منطقه، ارگان رهبری کننده تشکیلات سازمان در سطح منطقه است و بالاترین ارگان در سطح منطقه می‌باشد.

بند ۲- کمیته منطقه، کمیته‌ها و سازمان‌های تابعه خود را سازمان‌دهی می‌کند، فعالیت‌های آن‌ها را کنترل و رهبری می‌نماید و مسئول پیشبرد فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی سازمان در سطح منطقه می‌باشد.

بند ۳- کمیته منطقه بر اساس وظیفه تعیین‌شده از طرف کمیته مرکزی سازمان، در یک منطقه معین به وجود می‌آید. حیطه عملکرد کمیته منطقه را با توجه به نیازهای جنبش، کمیته مرکزی تعیین می‌کند.

بند ۴- کمیته منطقه متشکل از مسئولین شهرستان‌ها و منتخبین کمیته مرکزی برای پیشبرد امور سیاسی و تشکیلاتی سازمان در سطح منطقه به وجود می‌آید.

بند ۵- اعضاء تحریریه ارگان منطقه‌ای توسط کمیته منطقه انتخاب و به تصویب کمیته مرکزی می‌رسند.

بند ۶- عملکرد و تصمیم‌گیری‌های کمیته منطقه محدود به منطقه تحت فعالیت آن می‌باشد.

بند ۷- تصمیمات کمیته منطقه باید تحت نظر و در چارچوب تصمیمات متخذه در ارگان‌های بالاتر باشد.

بند ۸- کلیه تصمیمات کمیته منطقه بر اساس نظر اکثریت اعضاء کمیته اتخاد می‌گردد.

بند ۹- کمیته منطقه هر دو ماه یک بار گزارش کتبی عملکرد خود را به ارگان بالاتر ارائه می‌دهد.

 ماده ۲۲- کمیته شهرستان

بند ۱- کمیته شهرستان تحت رهبری ۳ تا ۵ تن از دیبران کمیته‌های بخش تشکیل می‌شود، مسئول پیشبرد فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی سازمان در سطح شهرستان می‌باشد و کمیته‌های بخش و حوزه‌های تحت مسئولیت خود را کنترل و رهبری می‌نماید.

تبصره ۱- در شهرهایی که تشکیلات تا این حد گسترده نیست، ارگان‌های پایین‌تر وظائف پیشبرد فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی را در سطح شهر با نظارت کمیته آن منطقه بر عهده می‌گیرند.

تبصره ۲- در شهرهایی که تشکیلات از حد کمیته بخش به‌مراتب گسترده‌تر است، ابتدا چند کمیته ناحیه متشکل از ۳ تا ۵ کمیته بخش به وجود می‌آید، سپس از ترکیب دبیران کمیته‌های ناحیه، کمیته شهرستان تشکیل می‌شود.

بند ۲- کمیته شهرستان دارای یک دبیر (و یک نایب دبیر) می‌باشد که با انتخاب اعضای کمیته شهرستان و تصویب ارگان بالاتر تعیین می‌شوند.

بند ۳- کلیه تصمیمات کمیته شهرستان بر اساس نظر اکثریت اعضاء کمیته اتخاذ می‌گردد.

بند ۴- کمیته شهرستان هرماه یک‌بار گزارش عملکرد خود را به ارگان‌های بالاتر ارائه می‌دهد.

ماده ۲۳- کمیته بخش

بند ۱- کمیته بخش از ۳ تا ۵ تن از دبیران حوزه‌ها تشکیل می‌شود.

بند ۲- کمیته بخش دارای یک دبیر (و یک نایب دبیر) است که با انتخاب اکثریت اعضاء کمیته بخش و تصویب ارگان بالاتر تعیین می‌شوند.

بند ۳- کمیته بخش وظایف خود را بر اساس برنامه عمومی تعیین‌شده از سوی ارگان بالاتر پیش می‌برد.

بند ۴- کمیته بخش مسئول رهبری و کنترل فعالیت‌های حوزه‌های تحت مسئولیت خود می‌باشد.

بند ۵- کمیته بخش هر پانزده روز یک‌بار گزارش کتبی از پیشرفت کار، تصمیمات و فعالیت‌های خود را به ارگان بالاتر می‌دهد.

بند ۶- کلیه تصمیمات کمیته بخش‌بر اساس نظر اکثریت اعضاء کمیته اتخاذ می‌گردد.

فصل ششم- واحد پایه سازمان

ماده ۲۴- حوزه

بند ۱- واحد پایه تشکیلات سازمان را حوزه تشکیل می‌دهد که در محل کار و سکونت تشکیل می‌شود.

بند ۲- تعداد اعضاء حوزه حداقل ۳ و حداکثر ۵ تن (اعم از عضو و کاندیدای عضو) می‌باشد.

بند ۳- تشکیل حوزه باید به تصویب ارگان بالاتر برسد.

بند ۴- حوزه دارای یک دبیر (و یک نایب دبیر) است که با انتخاب اکثریت اعضاء حوزه و تصویب ارگان بالاتر تعیین می‌شوند.

بند ۵- کلیه تصمیمات حوزه بر اساس نظر اکثریت اعضاء حوزه اتخاذ می‌شود، مگر در مواردی که مربوط به انتخاب کردن و انتخاب شدن باشد که به آراء اعضاء مربوط می‌گردد.

تبصره ۱- در صورت تساوی آراء، نظری که دبیر حوزه به آن رأی داده است لازم‌الاجرا است.

تبصره ۲- دبیر حوزه می‌تواند درصورتی‌که تشخیص دهد نظر اکثریت اعضاء حوزه مغایر با مصالح و نظرات سازمان است، با پذیرش مسئولیت، رأساً تصمیم بگیرد، مشروط به این‌که بعداً مورد تائید ارگان بالاتر قرار گیرد. در غیر این صورت تصمیم او بی‌اعتبار بوده، خودسرانه تلقی خواهد شد و او باید جوابگوی آن باشد.

بند ۶- وظائف حوزه

الف- حوزه‌ها موظف‌اند اعضاء و کاندیداهای عضویت را باروحیه استحکام ایدئولوژیک، وفاداری به سازمان و آرمان کمونیسم و اصول انترناسیونالیسم پرولتری آموزش‌وپرورش دهند.

ب- حوزه موظف است کلیه نشریات درونی و بیرونی سازمان را مطالعه نموده و انتقادات و پیشنهادات جمع‌بندی شده خود را پس از بحث حول این نشریات به ارگان بالاتر ارائه دهد.

ج- حوزه باید هفته‌ای یک‌بار جهت هماهنگ کردن و ارزیابی فعالیت‌های مبارزاتی و مباحث ایدئولوژیک- سیاسی، تشکیل جلسه دهد و گزارش هفتگی خود را به ارگان بالاتر ارائه دهد.

د- حوزه موظف است هرماه یک‌بار جلسه انتقاد و انتقاد از خود تشکیل دهد و گزارش آن را به ارگان‌های بالاتر ارائه دهد.

ه- حوزه موظف است بر اساس برنامه‌ای که از سوی سازمان تعیین‌شده است فعالیت کند.

و- حوزه موظف است دستورات کمیته مافوق را اکیداً اجرا نماید.

ز- حوزه موظف است در کارخانه یا محل سکونت در جهت جذب توده‌ها به سمت سازمان تلاش کند و در جهت پیوند هر چه بیشتر سازمان با طبقه کارگر بکوشد.

ح- حوزه وظیفه دارد برنامه و سیاست‌های سازمان را تبلیغ و ترویج کند، نشریات سازمان را توزیع نماید و کمک مالی و تدارکاتی برای سازمان جمع‌آوری کند.

 “تعهدنامه سازمانی”

 ماده ۲۵- تمامی اعضاء سازمان به هنگام پذیرش عضویت آن‌ها، موظف‌اند تعهدنامه زیر را امضاء کنند.

“من خط‌مشی، اهداف و آرمان‌های سازمان را می‌پذیرم و تعهد می‌کنم که به اساسنامه آن پای بند و در اجرای تصمیمات سازمان وفادار باشم. من تلاش خواهم کرد با ایده آل‌های کمونیسم رفتار نمایم و با تمام وجود در جهت منافع طبقه کارگر و توده‌های زحمتکش مبارزه کنم. من همیشه منافع سازمان و طبقه کارگر را بر منافع شخصی ارجحیت می‌دهم.”

چاپ ۱۳۸۵

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.