صنعت تسلیحات ایالات متحده

۳۱ ژانویه ۲۰۲۴، روزنامه جهان نو

صنعت تسلیحات ایالات متحده:

رکورد فروش در ایالات متحده آمریکا.

صادرات تجهیزات نظامی آمریکا به ارزش ۲۳۸ میلیارد دلار است.

توسط دیوید میوالد

 

ایالات متحده در سال گذشته در صادرات تسلیحات رکورد بجا گذاشت. وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه (به وقت محلی) اعلام کرد که ارزش کل کالاها و خدمات نظامی صادر شده به کشورها و شرکت ها با ۱۶ درصد افزایش به بیش از ۲۳۸ میلیارد دلار آمریکا (حدود ۲۱۹ میلیارد یورو) رسیده است. به گفته این وزارتخانه، صادرات «تجهیزات و خدمات» که از طریق قراردادهای سفارتخانه‌های آمریکا با کشورهای دیگر انجام شد، به طور ویژه افزایش یافته و تقریباً با ۶۰ درصد افزایش، از ۵۱.۹ میلیارد دلار در سال گذشته به ۸۰.۹ میلیارد دلار رسید. صادرات مستقیم شرکت های تسلیحاتی ایالات متحده از ۱۵۳.۶ میلیارد دلار در سال گذشته به ۱۵۷.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. این وزارتخانه گفت که با توجه به بازنگری برای تسریع صادرات تسلیحات در سال گذشته، تعداد کل صادرات تسلیحات نشان دهنده “پیشرفت به سوی این هدف” است.

بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکا در سال گذشته لهستان با حجم کل ۳۰ میلیارد دلار آمریکا بود. علاوه بر بالگردهای تهاجمی آپاچی، این خریدها شامل راکت‌اندازهای متحرک (هیمار)، سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی و تانک‌های جنگی آبرامز نیز بود. سال گذشته، جمهوری فدرال آلمان هلیکوپترهای شینوک را از شرکت بوئینگ به ارزش ۸.۵ میلیارد دلار و موشک های هوا به هوای AMRAAM از کنسرن Raytheon به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار خریداری کرد. به گزارش رویترز، بزرگترین شرکت‌های تسلیحاتی، لاکهید مارتین و جنرال دینامیک قبلاً انتظار داشتند که «سفارش‌های موجود برای صدها هزار گلوله توپ، صدها موشک رهگیر پاتریوت و افزایش سفارش‌های خودروهای زرهی» در حساب های فروش ماه های آینده ی آنها منعکس شود.

وزارت امور خارجه درباره این فروش تسلیحات گفت که ایالات متحده یک “رویکرد جامع” را برای صادرات تسلیحات دنبال می کند. این امر، از جمله، «حقوق سیاسی، اجتماعی و انسانی» و همچنین عوامل اقتصادی، نظامی و «عدم اشاعه، امنیت فناوری و استفاده نهایی» را در نظر می گیرد. دولت ایالات متحده این معاملات تسلیحاتی را “ابزار مهم سیاست خارجی (…) با اثرات بالقوه بلندمدت بر امنیت منطقه ای و جهانی می داند.

POST A COMMENT.