چند خبر کوتاه پیرامون اعتراضات جهانی علیه کشتار مردم غزه توسط اسرائیل

مردم آزادیخواه جهان روز شنبه ۲۹مهر برابر با ۲۱ اکتبر، در دومین هفته از جنگ ویرانگر و ارتجاعی بین حماس و اسرائیل، در دهها کشور جهان تظاهرات‌ها و راه پیمائی‌های وسیعی در اعتراض به کشتار مردم غزه برگزار کردند. این در حالی است که برخی از کشورها مانند فرانسه و آلمان مانع از برگزاری آکسیون‌ها در همبستگی با مردم فلسطین شده و آشکارا آزادی اجتماعات را ممنوع کرده بوند. به هر رو برغم بمباران تبلیغاتی بسیاری رسانه‌ها و دیگر بازوهای تبلیغاتی دول امپریالیستی، با اوج گیری قساوت، کشتار و حملات ویرانگر دولت نژاد پرست اسرائیل علیه مردم بی دفاع و غیر نظامی غزه، اعتراضات وسیعی در جهان برپاشد.

بریتانیا

در شهرهای مختلف بریتانیا از جمله بلفاست، کاردیف، بیرمنگام و لندن  مجموعا بیش از ۳۰۰ هزار تن به خیابان ها آمده و علیه جنگ و جنگ طلبی راه پیمائی کردند. برگزارکنندگان تعداد شرکت کنندگان را ۱۷۰ هزار تن بر آورد کرده‌اند. روی پلاکاردهایی که تظاهر کنندگان حمل می کردند شعارهای زیر دیده می شد:‌ همبستگی با مردم فلسطین،  بر نسل کشی نام درگیری و نزاع نگذارید، آتش بس فوری، فلسطین آزاد باید گردد و  ترور و بمباران متوقف باید گردد. هفته گذشته نیز دهها هزار تن در لندن علیه جنگ دست به راه پیمائی زده بودند. لازم به ذکر است که طبق نظرسنجی های انجام شده در بریتانیا، ۷۶ درصد مردم خواهان آتش بس فوری و یافتن راهی برای پایان دادن به کشتارند.

مصر

ده ها هزار تن روزهای جمعه و شنبه در میدان تحریر قاهره تجمع کرده و دست به راه پیمائی زدند. تظاهرکنندگان شعارهائی در همبستگی با مردم فلسطین سر داده و از جمله فریاد می زدند:‌ شادی، زندگی، آزادی، عدالت اجتماعی. گفتنی است که برگزاری اجتماعات و تظاهرات در مصر ممنوع است، اما با تشدید کشتار و بمباران مردم غزه و گسترش اعتراضات و خشم افکار عمومی جهان، این راه پیمائی‌ها در قاهره، اسکندریه و چند شهر دیگر مصر برگزار شد.

آلمان

با این که در روزهای اول جنگ، بسیاری از تظاهرات‌ها در همبستگی با فلسطین در آلمان ممنوع اعلام شده بود، روز ۵ شنبه در برلین تظاهرات وسیعی برگزار شد که با حمله پلیس روبرو شد. در جریان این درگیری‌ها حدود ۲۰۰ تن دستگیر شدند. با این وجود روز شنبه ۲۰ اکتبر در برخی شهرهای دیگر آلمان نیز مردم به خیابان‌ها رفتند و همبستگی خود را با مردم غزه اعلام کردند. در هانوفر صدها تن در مقابل ساختمان اپرای شهر  تجمع نموده و حمایت خود از مردم فلسطین را اعلام کردند. علاوه بر فلسطینیان، نیروهای آزادیخواه آلمانی، سوری و ایرانی نیز در این تظاهرات شرکت داشتند. در این گردهمائی علاوه بر سخنرانی و سردادن شعار علیه جنگ و کشتار مردم غزه، سرودهای انقلابی جنبش فلسطین نیز پخش شد.

علاوه بر فراخوان سراسری روز ۲۰ اکتبر، طی روزهای گذشته در کشورهای دیگری از جمله هلند، اردن، عراق، مکزیک نیز تظاهرات‌هایی در محکومیت کشتار و بمباران غزه  برپا شده است. در ایالات متحده نیز اعتراضات وسیعی از جمله در سانفرانسیسکو، واشنگتن و نیویورک برگزار شد.  همزمان با وتو قطعنامه پیشنهادی آتش بس توسط آمریکا، گروهی از یهودیان مترقی ساکن این کشور با تحصن در کنگره آمریکا خواهان آتش بس فوری شدند.

متن کامل نشریه کار شماره ۱۰۴۱  در فرمت پی دی اف:

POST A COMMENT.