اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست به مناسبت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست

به مناسبت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

 

در آستانه اول مهر ۱۴۰۲ هستیم. اول مهر میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو راهی مدارس و دانشگاه‌ها می‌شوند. امسال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مصادف است با یکسالگی خیزش عظیمی که تحت شعار زن – زندگی – آزادی با پیشگامی زنان و خیل عظیم جوانان و توده‌های زحمتکش تحت ستم استثمار و تبعیض و نابرابری سپهر سیاسی کشور را دگرگون کرده است. در جریان بیش از شش ماه مبارزه و مقاومت شجاعانه در برابر نیروهای وحشی سرکوب که علاوه بر استفاده از گلوله‌های جنگی و ساجمه ای، با حملات شیمیائی به مدارس دخترانه حتی به کودکان هم رحم نمی‌کردند، صدها زن و مرد و کودک و بزرگسال جان باختند و هزاران نفر دستگیر و روانه زندان‌ها شدند. بااین‌حال این خیزش گسترده و سراسری که در آن دانشجویان و دانش آموزان و آموزگاران نقش مهمی داشته و دارند، دستاوردهای بی‌بازگشتی را به همراه داشته است و برخلاف تبلیغات رژیم نه‌تنها خاموش نشده است بلکه مترصد جرقه‌ای دیگراست تا بار دیگر شعله کشد. بی‌شک دستاوردهای این خیزش فضای مدارس و دانشگاه‌ها را شاداب و کاربست تجربیات و آموزه‌های آن نسل جوان به‌ویژه دانش آموزان و دانشجویان را در ادامه مبارزه برای رسیدن به خواست‌ها و اهدافشان یاری خواهد رساند.

 

دانش آموزان، دانشجویان آموزگاران مبارز!

مدارس و دانشگاه‌ها در شرایطی بازگشایی می‌شوند که بحران اقتصادی و سیاسی توده‌های زحمتکش مردم را در چنگال گرانی، بیکاری، بی‌مسکنی و فقر و نداری می‌فشارد. در آغاز سال تحصیلی صدها هزار کودک و نوجوان به خاطر فقر و نداری مجبورند به‌جای نشستن روی نیمکت مدارس و دانشگاه‌ها، در کوچه‌ها و خیابان‌ها دنبال قوت لایموت بگردند و در عنفوان جوانی در چنگال صاحبان سرمایه، مافیای مواد مخدر و قاچاقچیان انسان گرفتار شوند و یا در بهترین حالت روزگار تیره‌وتار کار در کارگاه‌ها و مزارع و معادن را برای تأمین ابتدایی‌ترین نیازهای معیشتی خود به جان بخرند. بسیاری از خانواده‌ها در شرایطی فرزندان خود را بدرقه راه مدارس می‌کنند که فشار اقتصادی و معضلات بی‌شمار دیگر، حتی از تأمین نیازهای معیشتی و خوراکی فرزندانشان عاجز هستند. فقر بسیاری از جوانان و نوجوانان طبقات زحمتکش را همچنان در آتش حسرت ورود به مدارس و دانشگاه‌ها می‌سوزاند درحالی‌که سال‌ها است توده‌های مردم خواهان ممنوعیت کار کودکان و تحصیلات رایگان در همه سطوح هستند.

علاوه بر آن، میلیون‌ها کودک ضمن اینکه از تدریس به زبان مادری محروم هستند، اساساً به دلیل فقر و نداری از تحصیل محروم و به کودکان کار تبدیل می‌شوند و با سرنوشت شومی مواجه می‌شوند. در مدارس نیز میلیون‌ها کودک به دلیل عدم آموزش علمی و مدرن از اوان کودکی با خرافات و تدریس مذهبی مواجه می‌شوند که به درست یکی از مطالبات جنبش معلمان طی سال‌های گذشته بوده است. مخالفت با کالایی کردن مدارس و جایگزینی آن با تدریس علمی و آموزش مدرن از جمله خواست برحق معلمان در مدارس بوده است. از طرفی حمله به حقوق و معیشت معلمان زحمتکش کشور، اکثریت معلمین را ناگزیر کرده به‌منظور حل معظلات مالی اوقات فراغتشان را بجای ارتقاء دانش در کارهای دیگر، نظیر مسافرکشی و دکه داری و غیره صرف بکنند.

 

دانش آموزان، دانشجویان و آموزگاران مبارز!

سال گذشته توده‌های مردم به‌ویژه شما جوانان با پیش‌کامی زنان به ارتجاع حاکم و صاحبان قدرت و ثروت ثابت کردید که عزمتان سرنگونی انقلابی کل طبقه حاکم و دستگاه دولتی جنایتکار آن است، در این مبارزه نه به شاه و شیخ و نه به قدرت‌های خارجی، بلکه به اراده خود متکی بوده و خواهان تعیین حق سرنوشت خویش به دست خود هستید. این جنبش تا پیروزی نهائی ادامه خواهد داشت. اکنون با آغاز سال تحصیلی رژیم بر آن است تا با بسیج نیروهای سرکوبگر خود مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی را به قرق خود دربیاورد و با ایجاد جو رعب و هراس مانع شکل‌گیری کانون‌های سازمان‌یافته و آگاه و پیش رو در دانشگاه‌ها و مدارس شود. کانون‌هایی که می‌توانند در ارتقای سطح آگاهی و سازمان‌یابی و پیوند جنبش‌های اجتماعی نقش مهمی بازی بکنند. موفقیت و عدم موفقیت رژیم بستگی کامل به گستردگی و تداوم جنبش دانشجوئی، دانش‌آموزی و قدرت سازمان‌دهی و تدبیر عناصر پیشرو آن دارد. ازاین‌رو اهمیت دارد دانشجویان و دانش آموزان و جوانان پیشرو با جمع‌بندی از تجارب گذشته، به‌ویژه خیزش زن – زندگی آزادی، در ارتباط با کارگران پیشرو و جوانان محلات زمینه‌های سازمان‌یابی و پیوند جنبش‌های اجتماعی در سطح جامعه را فراهم بیاورند. صف خود را از عوامل رژیم و صاحبان قدرت و ثروت جدا سازند و با طرح مطالبات و شعارهای کارگران، زنان، جوانان و مردم تحت ستم و استثمار و سایر زحمتکشان زمینه اتحاد صفوف آن‌ها را برای نبردی سرنوشت‌ساز فراهم بیاورند.

در شرایط حساس کنونی دانشجویان، دانش آموزان، آموزگاران و استادان مبارز و پیشرو نقش بسیار مهمی در استمرار مبارزه و ارتقای سطح آگاهی و سازمان‌یابی و سمت‌وسوی انقلابی دادن به جنبش‌های اجتماعی بر عهده‌دارند. بکوشیم در پیوند با مبارزات روبه گسترش جاری زنان، کارگران و زحمتکشان علیه نظام حاکم وبا انجام وظایف انقلابی خود جایگاه تاریخی دانشگاه‌ها و مدارس را به‌مثابه یکی از سنگرهای مهم مبارزه برای آزادی و سوسیالیسم و دگرگونی‌های عمیق اجتماعی حفظ کنیم. اتحاد و مبارزه رمز پیروزی است

 

سرنگون باد رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی

زنده باد سوسیالیسم

امضا: سازمان اتحاد فدائیان کمونیست، اتحاد سوسیالیستی کارگری، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری- حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت) و هسته اقلیت

۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳ – ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۲

 

POST A COMMENT.