خیزش میلیونی کارگران قاره آفریقا علیه بیکاری، گرانی و فقر!

آفریقا طی روزهای اخیر شاهد اعتصابات میلیونی کارگران و زحمتکشان این قاره علیه بیکاری، گرانی، تورم و فساد بوده است. روز دوشنبه ۲۰ مارس برابر با آخرین روز اسفند ۱۴۰۱، میلیون‌ها تن در آفریقای جنوبی، کنیا، سنگال و تونس علیه مصائب نظام سرمایه‌داری و سیاست‌های نئولیبرالی که به بیکاری و فقر روزافزون زحمتکشان انجامیده،‌ دست به اعتصاب زده و در شهرهای بزرگ این کشورها به راه‌پیمایی‌های باشکوه دست زدند.

در آفریقای جنوبی به دعوت احزاب و سازمان‌های چپ و اتحادیه‌های کارگری، میلیون‌ها تن از کارگران و زحمتکشان در شهرهای ژوهانسبورگ و کیپ‌تاون علیه سیاست‌های دولت ورشکسته «راموپوزا» رئیس‌جمهور این کشور، اعتصاب کرده و حضور پرشکوه خود در خیابان‌ها را به نمایش گذاشتند. بااینکه این کشور دارای ثروت و ذخایر هنگفت معدنی است، اما فقر و فلاکت اقتصادی میلیون‌ها را به کام فقر و گرسنگی کشانده است. دامنه ورشکستگی دولت آفریقای جنوبی به حدی است که طی سال‌های گذشته کارگران و زحمتکشان آفریقای جنوبی علاوه بر مصائب بی‌شمار نظام سرمایه‌داری از قبیل بیکاری و تورم، با قطع برق و خاموشی‌های گسترده دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. تنها کافی است گفته شود که در سال ۲۰۲۲ مردم در آفریقای جنوبی ۲۵۰ روز را در خاموشی به سر برده‌اند. این خاموشی‌ها نه‌تنها تولید و صنایع و زندگی روزمره را متوقف کرده بلکه خسارات جانی فراوانی نیز به همراه داشته است. گستردگی فاجعه تا بدان حد رسید که برای جابه‌جا کردن پیکرهای بی‌جان تلنبار شده در سردخانه‌ها وضعیت اضطراری اعلام و تقاضای کمک عمومی داده شد. علت این خاموشی‌ها ازکارافتادن ژنراتورهای کهنه و قدیمی است که دولت از تعمیر یا جایگزین کردن آن‌ها به بهانه ورشکستگی سرباز می‌زند. این در حالی است که هر روز موارد بیشتری از فساد اداری و غارت و چپاول اموال عمومی توسط دولت فاش می‌شود. از همین رو مردم به ستوه آمده در آفریقای جنوبی با اعتصاب و حضور میلیونی خود در خیابان‌ها خواهان برکناری رئیس‌جمهور این کشور شدند. در جریان این اعتراضات گرچه پلیس با حمله به تظاهرکنندگان صدها تن را دستگیر کرد، اما نتوانست مانع از ادامه اعتراض جمعیت انبوه تظاهرکننده در خیابان‌ها گردد.

سنگال و کنیا دو کشور دیگر آفریقایی نیز شاهد اعتراضات و راه‌پیمایی‌های وسیع توده‌ای علیه گرانی و فقر و تورم بودند. این اعتراضات طی ماه‌های گذشته رشد بیشتری یافته و به حضور پررنگ کارگران منجر شده است.

در همین روز در تونس نیز اعتراضات و راه‌پیمایی‌های عظیمی علیه گرانی و افزایش سرسام‌آور اجاره‌های مسکن برگزار شد. کارگران و زحمتکشان تونسی در این روز مراسم رسمی جشن سالروز استقلال از فرانسه را به تظاهرات‌های ضد دولتی تبدیل کردند. در این اعتراضات وسیع توده‌ای علاوه بر کارگران، دانشجویان و اقشار زحمتکش، سازمان‌ها و گروه‌های زنان نقش و مشارکت فعالی ایفا نمودند. بی‌شک اعتصابات میلیونی طبقه کارگر فرانسه طی هفته‌های گذشته علیه افزایش سن بازنشستگی که دولت «مکرون» را تا مرز برکناری کشاند، الهام‌بخش طبقه کارگری است که جشن استقلال از استعمار فرانسه را با مبارزه علیه استثمار پیوند زده است.

کمیته خارج کشور سازمان فدائیان (اقلیت) همبستگی خود را با مبارزات پرشکوه کارگران علیه نظام سرمایه‌داری در هر کجای جهان اعلام می‌کند از پاریس و نایروبی گرفته تا تونس و ژوهانسبورگ.

 

زنده‌باد همبستگی بین‌المللی کارگران

کمیته خارج کشور سازمان فدائیان (اقلیت)

۲۲ مارس ۲۰۲۳ برابر با ۲ فروردین ۱۴۰۲

POST A COMMENT.