اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست خیزش توده‌ای علیه گرانی و فلاکت، علیه جمهوری اسلامی

اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست

خیزش توده‌ای علیه گرانی و فلاکت، علیه جمهوری اسلامی

به دنبال سلاخی بیشتر سفره‌های خالی مردم توسط رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی، حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، شبیخون به آخرین “سنگرهای غذایی” اردوی کار و رنج نیز آغازشده است. با ده برابر شدن بهای آرد صنعتی و سهمیه‌بندی “نان سنتی” و نیز دو تا پنج برابر شدن بهای چندین کالای اساسی نظیر: گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات، روغن، برنج و ماکارونی، شاهد موجی از اعتراضات توده‌ای در شهرهای مختلف ایران هستیم. این اعتراضات که از روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت در شهرهای ایذه، سوسنگرد، شادگان و … در خوزستان آغازشده بود، این اعتراضات به‌رغم سرکوبگری نیروهای مسلح رژیم جنایتکار و آدمکش جمهوری اسلامی در روزهای اخیر به‌سرعت به دیگر شهرهای این استان و شهرهایی از دیگر استان‌ها از جمله چلیچه، دورود، بروجرد، دهدشت، جونقان، بهبهان، بویر احمد، اهواز، ماهشهر، اندیمشک، سوقه، خرم‌آباد، چهارمحال بختیاری، هندیجان، اردبیل، الیگودرز، شهرکرد، آبادان، خرمشهر، کرمانشاه، شیراز، دزفول، سرپل زهاب و… کشیده شده و هم‌اینک در حال گسترش به استان‌ها و شهرهای دیگر است. این اعتراضات توده‌ای، هم‌زمان بود با فراخوان سراسری “شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان” برای روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت که با شعار “معلم زندانی آزاد باید گردد” و تأکید مجدد بر خواست‌های معیشتی و اجتماعی خود به میدان آمده بودند. اعتراضاتی که بر اساس گزارش شورای هماهنگی معلمان، حداقل در ۳۰ شهر برگزار شد. واکنش جمهوری اسلامی چه در ارتباط با حرکت سراسری معلمان و چه در واکنش به اعتراضات توده‌ای علیه موج جدید گرانی همانا دستگیری و ضرب و شتم ده‌ها معلم و مردم مبارز و نیز استفاده از گاز اشک‌آور و تیراندازی برای مقابله با مردم معترض بود.

در اعتراضات توده‌ای اخیر، همچون خیزش‌های دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ شاهد شعارهای ضد حکومتی و سرنگون‌طلبانه بودیم. شعارهایی نظیر: “توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه”، “مرگ بر دیکتاتور”، “رئیسی دروغگو؛ حاصل وعده‌هات کو”، “رئیسی حیا کن مملکتو رها کن”، مرگ بر رئیسی”، مرگ بر خامنه‌ای” و غیره.

در شهر “جونقان” مردم معترض و خشمگین از سر نفرت از مراکز قدرت و سرکوب رژیم اسلامی، اقدام به تسخیر و آتش زدن پایگاه بسیج کردند و در برخی از شهرها نیز مردم عاصی از موج گرانی و فقر، به سوپرمارکت‌های بزرگ حمله کرده و سعی کردند با مصادره مواد غذایی، بخشی از نیاز خود و خانواده خویش را تأمین کنند.

هم‌زمان با اعتراضات سراسری معلمان و گسترش اعتراضات توده‌ای علیه موج جدید گرانی، شاهد مقاومت درخشان زندانیان سیاسی و اعتصاب غذای چند تن از آنان از جمله اسماعیل عبدی در دفاع از جنبش معلمان و جنبش‌های اجتماعی هستیم. جمهوری اسلامی در ادامه پیشبرد سیاست سرکوبگرانه خود، با یورش به منزل رضا شهابی (عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران) اقدام به بازداشت او و ضبط تلفن، کامپیوتر و وسایل شخصی او نمود.

 

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست ضمن حمایت قاطع از دور جدید اعتراضات توده‌ای علیه گرانی و فلاکت و علیه جمهوری اسلامی، کارگران، معلمان و همه اقشار تهیدست جامعه را به بر پایی اعتصاب و اعتراض و گسترش اعتراضات برای پایان دادن به فقر و فلاکت و اختناق و جمهوری جنایتکار اسلامی فرامی‌خواند و از همه فعالین چپ و انقلابی در ایران می‌خواهد که با حضور مؤثر در این جنبش‌ها و تقویت سازمان‌دهی، تشکل یابی، همبستگی و بردن شعارهای رادیکال طبقاتی به میان مردم، به تقویت بدیل و گفتمان سوسیالیستی در جامعه بپردازند و مانع از دست‌اندازی اپوزیسیون راست بورژوایی به‌ویژه سلطنت‌طلبان شوند.

هم‌زمان در خارج از کشور، باید از طریق برپایی آکسیون‌های حمایتی، از اعتراضات توده‌ای و کارگری مردم ایران حمایت کنیم و از همه اتحادیه‌های کارگری و نهادهای مستقل بشردوستانه و مترقی بین‌المللی بخواهیم که همبستگی خود با جنبش‌های کارگری و اجتماعی ایران را گسترش دهند و به‌ویژه خواستار آزادی فوری همه دستگیرشدگان وقایع اخیر و کلیه زندانیان سیاسی شوند.

 

زنده‌باد جنبش کارگری و انقلابی مردم ایران

سرنگون باد رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی

زنده‌باد آزادی، زنده‌باد سوسیالیسم

چهاردهم ماه مه ۲۰۲۲ برابر با بیست و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست

سازمان اتحاد فدائیان کمونیست، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت) و هسته اقلیت

 

POST A COMMENT.