آستانه جنگ جهانی

بیش از دوماه از حمله نظامی و اشغال‌گرانه دولت امپریالیستی روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد.در هفتاد و پنجمین روز پس از آغاز جنگ امپریالیستی اوکراین، هیچ نشانی از توقف یا پایان آن به چشم نمی‌خورد. جنگ خانمان‌سوز امپریالیسم روسیه و بلوک امپریالیستی آمریکا و اروپا دراوکراین با همان شدت و حدت روزهای نخست ادامه یافته و به مراحل خطرناک‌تری رسیده است. تحریم‌های گسترده‌ای که از سوی اروپا و ارباب آن آمریکا علیه روسیه و برای به‌زانو درآوردن این کشور به اجرا گذاشته‌شده نیز جز اینکه بحران موجود را تشدید نموده و عواقب وخیمی به‌ویژه برای مردم کشورهای اروپایی و نیز سایر کشورها به بار آورده، تأثیری روی توقف یا حتی کاهش شدت جنگ نداشته است.

یکی از این موارد تحریمی، نفت و گاز روسیه است. اتحادیه اروپا در ادامه دنباله‌روی از سیاست‌های دولت آمریکا، خرید نفت و گاز از روسیه را کاهش داده و در نظر دارد در یک بازه زمانی شش‌ماهه، خرید نفت از روسیه را به صفر برساند. اگرچه در این زمینه اختلافاتی میان کشورهای اروپایی وجود دارد و مجارستان، اسلواکی، بلغارستان و جمهوری چک مشکلاتی دارند و هنوز توافق جمعی به‌طور کامل میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حاصل نشده است، اما اتحادیه اروپا بر اجرای این سیاست اصرار دارد. “جوزپ بورل” دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه ۱۶ اردیبهشت گفت اگر تا آخر هفته توافق حاصل نشود، هفته آینده نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه اروپا را فرا خواهد خواند. این درحالی‌ست که به اعتراف ” کادری سیمسون” کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، این اتحادیه نمی‌تواند ۱۵۵ میلیارد مترمکعب (در سال) گاز روسیه را با تأمین از منابع دیگری جبران کند. جنگ اوکراین و تحریم‌ها ازجمله تحریم نفت و گاز روسیه، تا همین لحظه تأثیرات مخربی بر اقتصاد اروپا و مهم‌تر از آن بر وضعیت زندگی مردم برجای گذاشته است. نرخ رشد اقتصادی در تمام کشورهای اروپایی کاهش و قیمت‌ها افزایش یافته است. مرکز آمار اتحادیه اروپا”یورستاد” در گزارشی اعلام کرد؛ رشد اقتصادی در منطقه یورو در سه‌ماهه اول سال نسبت به سه ماه قبل از آن بیش از ۲ / ۰ درصد کاهش‌یافته است. در فرانسه نرخ رشد به صفر و در ایتالیا به منفی ۲ / ۰ درصد رسیده است. نرخ تورم در ۱۹ کشور حوزه یورو در ماه آوریل به ۵ / ۷ درصد رسید که از سال ۱۹۹۷ بی‌سابقه بوده است.توأم با کاهش نرخ رشد در آلمان که مهم‌ترین قدرت اقتصادی اروپا است، نرخ تورم نیز افزایش‌یافته است. ” مارس برانسون” رئیس نهاد نظارت مالی آلمان موسوم به “بافین” به‌صراحت از عواقب جنگ و تحریم‌های روسیه درزمینهٔ کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم سخن گفت. وی همچنین از رکود اقتصادی و افزایش بیکاری به‌عنوان پیامدهای جنگ اوکراین یادکرد.”دتلف شیله” رئیس آژانس کار آلمان اعتراف کرد که تحریم گاز روسیه منجر به بیکاری گسترده در آلمان خواهد شد.اتحادیه کارفرمایان آلمان( BDA ) نسبت به عواقب جدی توقف عرضه گاز طبیعی روسیه برای اقتصاد آلمان، رکود اقتصادی و ضربه شدید بر صنایع آلمان را هشدار داد.

دولت آمریکا نه‌فقط سرکردگی یک جنگ نظامی علیه روسیه را بر عهده دارد بلکه در همدستی با اروپا و کانادا و استرالیا،سرکرده یک جنگ اقتصادی و تجاری علیه روسیه است.

تشدید فشارهای اقتصادی و معیشتی و فقیرتر شدن مردم به‌ویژه کارگران و زحمتکشان و بخش‌های تنگ‌دست مردم اروپا از نتایج حتمی جنگ امپریالیستی اوکراین بوده است. افزون بر بی‌شمار انسان‌هایی که کشته و آواره و مستقیماً قربانی امیال امپریالیستی جنگ‌طلبان شده‌اند، در اثر جنگ و تحریم، صادرات چندین کالای مهم ازجمله صدور گندم از روسیه و اوکراین که دو کشور از ۷ کشور برتر تولیدکننده و صادرکننده گندم هستند تعطیل و متوقف‌شده است. جنگ امپریالیستی و تحریم‌ها نه‌فقط افزایش قیمت مواد خوراکی، گاز و برق را در اروپا در پی داشته بلکه قیمت انواع کالاهایی که تولید آن نیازمند نفت و گاز است افزایش داده است. موضوع گرانی و تورم به حدی جدی است که در برخی کشورهای اروپایی دولت‌ها مجبور به حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت شده‌اند. تردیدی در این مسئله وجود ندارد که تأثیرات و عواقب مخرب جنگ  اوکراین مردم فقیر کشورهای غیراروپایی را نیز بی‌نصیب نخواهد گذاشت و قبل از هر چیز تورم و گرانی به این کشورها نیز تسری خواهد یافت. علی‌رغم تمام این‌ها و مصائبی که هم‌اکنون این جنگ ارتجاعی به بار آورده و علی‌رغم اینکه ادامه وضع موجود، احتمال گسترش جنگ و تبدیل آن به یک جنگ جهانی تمام‌عیار را افزایش داده است، اما طرفین درگیر همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند.

امپریالیسم جنگ‌طلب آمریکا که بیشترین منافع را از این جنگ تا این لحظه نصیب خودساخته و از قِبَل تولید و فروش تجهیزات و تسلیحات جنگی سودهای هنگفتی به جیب زده است، بیش از متحدان ازجمله متحدان اروپایی خویش بر تداوم جنگ اصرار دارد. به‌تبع همین سیاست امپریالیستی دولت آمریکا دولت‌های اروپایی نیز که خود را در نتایج جنگ شریک می‌بینند، از همین سیاست تبعیت کرده‌اند. دولت راست‌گرا و نئونازیست اوکراین که پیش از جنگ اخیر نیز موردحمایت بلوک امپریالیستی آمریکایی- اروپایی بود، بعد از آغاز جنگ نیز به‌طور همه‌جانبه موردحمایت این بلوک قرار داشته است. امپریالیسم آمریکا و اروپا با تمام توان از این دولت و ادامه جنگ حمایت کرده و از هیچ‌گونه اقدامی در این مورد و شعله‌ور نگاه‌داشتن آتش جنگ فروگذار نکرده‌اند. میزان کمک‌های نظامی و ارسال تجهیزات پیشرفته تسلیحاتی برای دولت راست افراطی زلنسکی که از سال ۲۰۱۵ بر سریر قدرت نشسته است، ازلحاظ کمی و کیفی و ارزش، کم‌سابقه است. در پی درخواست جو بایدن، کنگره آمریکا یک کمک ۳۳ میلیارد دلاری به دولت سرسپرده اوکراین را تصویب کرد. نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفر اخیر خود به کیف، بر اهدای این کمک تأکید نمود. این مبلغ کلان غارت‌شده از جیب کارگران و زحمتکشان که عمدتاً در شکل تجهیزات نظامی و تسلیحات پیشرفته جنگی در اختیار دولت اوکراین قرار می‌گیرد، اضافه بر کمک‌هایی است که تاکنون به این موضوع اختصاص‌یافته است.” ند پلاس” رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد؛ آمریکا ۳۸۷ میلیون دلار به اوکراین کمک نموده و به کمک‌های نظامی خود ادامه خواهد داد. دولت انگلیس نیز تاکنون ۲۰۰ میلیون پوند کمک نظامی در اختیار دولت اوکراین قرار داده و قول داده ۳۰۰ میلیون پوند کمک نظامی دیگر نیز در اختیار اوکراین قرار دهد. انگلیس همچنین سیستم‌های پرتاب موشک‌های چندگانه و تعداد زیادی تانک‌های مدرن در اختیار اوکراین قرار داده است.دولت آلمان نیز انواع تجهیزات نظامی به اوکراین فرستاده و تنها در ۸ هفته اول جنگ تسلیحاتی به ارزش ۹ / ۱۹۱ میلیون یورو به اوکراین تحویل داده است. این دولت علاوه بر ارسال تعداد زیادی تانک‌های ضد هوایی “گپارد” (GEPARD) که نسبتاً قدیمی هستند۸۸ تانک لئوپارد و ۱۰۰ دستگاه تانک “ماردر” که بسیار مدرن و پیشرفته هستند به دولت اوکراین اهدا کرده است.سایر کشورهای اتحادیه اروپا و متحدان آمریکا نیز هریک به فراخور خود به تجهیز دولت نئو نازیستی اوکراین یاری نموده‌اند. افزون بر کمک‌ها و ارسال ابزار تسلیحاتی و نظامی، مقامات بلندپایه نظامی آمریکا( و انگلیس البته)، پیوسته به سران نظامی اوکراین مشاوره داده‌اند. کمک‌های اطلاعاتی، بخش دیگری از کمک‌های آمریکا و اروپا به دولت اوکراین است. وزیر خارجه آمریکا و انگلیس نیز در خصوص ارائه کمک‌های مضاعف نظامی مدام درحال مشورت و گفتگو هستند. ژنرال آمریکایی” ژوزف هیلبرت”روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱در پنتاگون پیرامون آموزش نظامیان اوکراینی گفت: ” ارتش آمریکا از سال ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۲۲ بیش از ۲۳ هزار نیروی نظامی اوکراینی را آموزش داده است. مطابق گزارش کمیته تحقیق فدراسیون روسیه، ۲۵ کشور به اوکراین تسلیحات نظامی می‌دهند که ۲۱ کشور عضو ناتو هستند.

کمک‌های دولت امپریالیستی و جنگ‌طلب آمریکا و متحدان اروپایی آن به دولت دست‌نشانده اوکراین و کوشش برای تشدید و ادامه جنگ و افزایش تنش میان قدرت‌های امپریالیستی درگیر در جنگ ، صرفاً به اقدامات فوق خلاصه نمی‌شود. جنبه بسیار مهم دیگر این جنگ‌طلبی و تنش‌زایی، درگیر کردن سایر کشورها و فراتر بردن جنگ از محدوده کنونی را به‌خوبی می‌توان در اقدامات ناتو مشاهده کرد. نقض قرار عدم گسترش ناتو به شرق که روسیه کراراً به آن اعتراض نموده است همچنان ادامه دارد.تمرکز نیروهای ناتو و مانورهای نظامی تحریک‌آمیز در مرزهای غربی روسیه نیز ادامه دارد. موشک‌های ناتو باقابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در مرزهای شرقی لهستان و مرز روسیه مستقرشده و آماده شلیک هستند. در اسلواکی، لیتوانی، لتونی و استونی نیز اقدامات مشابهی صورت گرفته است. به اشاره دولت آمریکا و قدرت‌های بزرگ اتحادیه اروپا، دولت راست‌گرای لهستان و سه کشور دیگر بالتیک عضو اتحادیه اروپا و ناتو، خواستار حضور دائمی نیروهای ناتو در این کشورها شده‌اند.

مانور نظامی بزرگ یک‌ماهه تحت عنوان” مدافع اروپا ۲۰۲۲ ” که از یکم ماه می در خاک ۱۹ کشور اروپایی ازجمله لهستان، لیتوانی و لتونی با شرکت ۱۸ هزار نظامی آغازشده تا ۲۷ می ادامه دارد. دولت انگلیس ۸ هزار سرباز برای شرکت در تمرینات نظامی به شرق اروپا  فرستاده است. این تلاش‌ها و همچنین تلاش ناتو برای پیوستن کشورهای همسایه روسیه و برخی کشورهای دیگر از نمونه فنلاند و سوئد به ” سازمان پیمان آتلانتیک شمالی” (ناتو) جز گستراندن جنگ و کشاندن کشورهای بیشتری به کام جنگ معنی دیگری ندارد. در همین یک هفته اخیر نروژ اعلام کرد مرزها و بنادر خود را به روی کامیون‌ها و کشتی‌های روسی می‌بندد و بدین ترتیب نروژ نیز درواقع به تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا پیوسته است. “آن لیند” وزیر خارجه سوئد بعد از دیدار با “آنتونی بلینکن” همتای آمریکایی خود فاش ساخت دولت آمریکا ضمانت‌های امنیتی  کافی برای عضویت در ناتو به سوئد داده است.” اولاف شولتس” صدراعظم آلمان در نشستی که با رهبران سوئد و فنلاند در برلین برگزار شد، از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت و آنان را به این کار تشویق کرد.

تمامی شواهد نه‌فقط حاکی از ادامه و تشدید جنگ حاضر، بلکه همچنین مبین گسترش احتمالی جنگ اوکراین است. اوکراین به یک نقطه گرهی و مرکز تصادم تضادها و منافع امپریالیست‌های روسیه و بلوک امپریالیستی آمریکایی- اروپایی تبدیل‌شده است.اوکراین به مرکز بروز تشدید تضادها، نقطه ستیز و درگیری و جنگ‌افروزی برای توسعه‌طلبی، باز تقسیم بازارها و منابع اقتصادی و حتی جغرافیایی تبدیل‌شده است. سران دولت آمریکا، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر ایتالیا و رهبران سایر کشورهای اروپایی مکرر اعلام کرده‌اند روسیه نباید در جنگ پیروز شود. دبیر کل ناتو” ینزا استولتنبرگ” خیلی روشن گفته است:” باید برای یک جنگ درازمدت آماده شویم. این احتمال وجود دارد که این جنگ ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد”!

طرف دیگر این جنگ امپریالیستی که فعلاً دولت روسیه باشد نیز بر ادامه جنگ تا دست‌یابی به اهداف و مقاصد خویش  پای فشرده و در همین رابطه به فتوحات خود در خاک اوکراین  و کشتار و تخریب و آوارگی ادامه داده است. چند روز پیش ” ماریا زاخارووا” سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ABC در خصوص وضعیت کریمه روسیه و به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری  دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از سوی مسکو، تأکید کرد:” زمان آن رسیده است که کیف ‌و سایر کشورها، واقعیت‌های سرزمینی را که در اوکراین رخ‌داده است، به رسمیت بشناسند”

بنابراین دو طرف اصلی بر شیپور جنگ می‌دمند. سازمان ملل متحد و دبیر کل آن” آنتونیو گوترش” نیز از ارائه هرگونه راه‌حلی برای پایان یا حتی توقف میان‌مدت جنگ ناتوان است و تلاش‌هایی اگر در این زمینه صورت گرفته به‌جایی نرسیده است. جنگی که در آغاز نیابتی می‌نمود و نیابتی بود به‌سرعت از چنین حالتی خارج‌شده و چهره واقعی خود را عریان ساخته است. یک نماینده “حزب چپ آلمان” ارسال تسلیحات توسط دولت آلمان به اوکراین را خطرناک خواند و گفت:” آلمان عملاً درحال تبدیل‌شدن به یک‌طرف درگیری است”. آری طرف مقابل روسیه، نه دولت اوکراین که دولت آلمان و کل اتحادیه اروپا و دولت آمریکاست. اکنون دیگر چیزی برای پنهان کردن باقی نمانده، بازی باکارت روباز در جریان است و جنگ از حالت نیابتی خارج‌شده است. بسیاری جنگ اوکراین را یک جنگ جهانی اعلام‌نشده خوانده‌اند. حتی اگر هم در لحظه فعلی نتوان از جنگ جهانی صحبت کرد، اما اینکه جنگ اوکراین آستانه جنگ جهانی است و می‌تواند به یک جنگ جهانی تمام‌عیار تبدیل شود را نمی‌توان انکار کرد.

جنگی را که تمام هزینه‌اش از جیب کارگران و زحمتکشان پرداخت می‌شود، جنگی را که قربانیان و زیان دهندگان اصلی آن کارگران و زحمتکشان و توده مردم‌اند، جنگی که سرمایه‌داران با شعله‌ور ساختنش سودهای هنگفتی به جیب‌های خود سرازیر می‌کنند،  آری براین جنگ با انقلاب همین قربانیان و زیان دهندگان و براندازی برافروزندگان و سود برندگان جنگ بایستی نقطه پایان گذاشت.

متن کامل نشریه کار شماره ۹۶۹  در فرمت پی دی اف:

POST A COMMENT.