اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست دادگاه حمید نوری، آغازی‌ست برای به محاکمه کشاندن همه جنایتکاران جمهوری اسلامی

اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست

دادگاه حمید نوری، آغازی‌ست برای به محاکمه کشاندن همه جنایتکاران جمهوری اسلامی!

پس از ۲۰ ماه تحقیق و بررسی، دادستانی سوئد کیفرخواستی علیه حمید نوری به اتهام “قتل عمد”و جنایت جنگی فاحش صادر کرد. حمید نوری باید در مقابل دادگاهی که از روز ۱۰ اوت ۲۰۲۱ برابر با ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آغاز می‌شود، قرار گیرد. او در مقابل ۴۰ شاکی و ۶۰ شاهد که در تابستان ۶۷ در زندان گوهردشت به سر می‌بردند، با پرونده‌ای قطور از جنایت روبروست و با اعلام برگزاری دادگاه از سوی دادستانی سوئد زمینه بررسی نقش او و مشارکت‌اش در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ تسهیل می‌گردد. حمید نوری دادیار زندان گوهردشت کرج، یکی از عاملین اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ در این زندان بود. او که با نام مستعار حمید عباسی شناخته می‌شد، روابط بسیار نزدیکی با آمران اصلی جنایات سیاسی در ایران “هیئت مرگ “جمهوری اسلامی از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه قضاییه و رئیس‌جمهور تازه رژیم، مصطفی پورمحمدی وزیر سابق دادگستری، علی فلاحیان وزیر پیشین وزارت اطلاعات، نیری و اشراقی و دیگر مقامات امنیتی و قضایی حکومت دارد.

تقارن محاکمه حمید نوری و اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگری و مردمی در بسیاری از شهرهای ایران خصوصاً خوزستان پیام روشنی در آغاز بکار رئیسی، بعنوان رئیس‌جمهور رژیم اسلامی ایران است. رئیسی، رئیس‌جمهور جدید حکومت اسلامی که در هیات مرگ و قتل‌عام سراسری زندانیان سیاسی مشارکت داشته است، اینک در کنار اژه‌ای رئیس جدید قوه قضاییه و یکی از صادرکنندگان فتوای قتل‌های زنجیره‌ای نویسندگان و فعالان سیاسی و از حاکمان شرع بیدادگاههای اسلامی، آمران کشتارهای چهار دهه حکومت اسلامی با پروندهٔ قطوری از اتهام به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی روبرویند. دادگاه حمید نوری در سوئد، آغازیست بر یکسری اقدامات بین‌المللی در پیگرد جنایتکاران اسلامی. این آغاز، حاصل تلاش‌های پیگیر بیش از چهار دهه فعالیت نیروها و جریانات اپوزیسیون ترقی‌خواه، زندانیان آزادشده از اسارتگاه‌های حکومت اسلامی و خانواده‌های قربانیان این جنایات سیاسی صورت می‌گیرد. محاکمه حمید نوری، محاکمهٔ کلیت نظام حاکم، همهٔ آمران و عاملان جنایات سیاسی در ایران است. شکایات و شواهد شاکیان و شاهدان، تنها تصویرگر گوشهٔ کوچکی از جنایاتی است که حکومت اسلامی علیه کارگران، زنان، فعالان اجتماعی و سیاسی و مدنی مخالف و منتقد انجام داده است. این جنایات، تاریخی به درازای عمر ننگین رژیم جمهوری اسلامی ادامه دارد.

ما، شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست، ضمن استقبال از محاکمه حمید نوری بعنوان یکی از عاملین قتل‌عام زندانیان سیاسی، براین باوریم که این دادگاه باید به شکلی علنی و عادلانه، فرصت ارائه همهٔ شواهد، گزارشات، تصویرها و وقایع را برای همگان فراهم کند تا جهان و مردمان آن، به تصوری روشن از موقعیت مردم ایران در مقابل حکومت جنایت اسلامی دست یابند. درعین‌حال با محکوم کردن رژیم اسلامی و همه آمران و عاملان جنایات سیاسی، شرایط را برای محاکمه علنی و مجازات رهبران و مسئولان سیاسی و امنیتی و قضایی رژیم فراهم کند. باید جهان در مقابل جنایت و سرکوب بایستد و هزینهٔ سرکوب و قتل‌عام مردم و نیروهای مخالف و منتقد را چنان بالا برد که هیچ رژیمی نتواند حق مردم را از تعیین سرنوشتشان سلب کند. باید این دادگاه را فرصتی برای رساندن پیام سرکوب‌شدگان دهه‌های خونین حکومت اسلامی، صدای بی‌صدای بدار آویخته شدگان و تیرباران شده‌ها، صدای وفاداری و شجاعت مادران و خانواده‌های خاوران به جهانیان قرار دهیم و پژواک صدایی باشیم که مقاومت جان‌باختگان راه آزادی وبرابری را با شجاعت، پیگیری، وفاداری، صمیمیت فریاد کردند و نگذاشتند پرچم نبرد فرزندان و خواهران و برادران و پدران و مادران و رفقایمان زمین افتد. درعین‌حال باید مانع از تکرار زدوبندهای سیاسی دولت‌های غربی با حکومت اسلامی و معامله‌های آنان در رابطه با این جانیان شد. روشن است که عدالت نمی‌تواند بدون مجازات جانیان و تبهکاران معنی داشته باشد. دادگاه سوئد و نظام حاکم براین کشور در مقابل امتحان جدی‌ای قرارگرفته‌اند. امید که حقیقت تلخ و وحشتناک کشتارهای دهه خونین، محکومیت رژیم اسلامی و یکی از عاملین اصلی این جنایت را ممکن کند.

دادگاه نوری را به دادگاهی علیه کلیت نظام تبدیل کنیم.

سرنگون باد رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی!

زنده‌باد آزادی، زنده‌باد سوسیالیسم!

اوت ۲۰۲۱

امضاها: سازمان اتحاد فدائیان کمونیست، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری-حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت) و هسته اقلیت.

 

POST A COMMENT.