فرخنده باد اول ماه مه روز اتحاد و همبستگی کارگران در مبارزه علیه استثمار و بهره‌کشی

اول ماه مه روز اتحاد و رزم مشترک کارگران سراسر جهان علیه نظام سرمایه‌داری فرارسیده است. کارگران در سراسر جهان به استقبال اول ماه مه می‌روند و همبستگی بین‌المللی خود را به نمایش می‌گذارند. اول ماه مه در شرایطی فرارسیده است که بیماری مرگبار کرونا برای دومین سال پیاپی، موانع و محدودیت‌های بزرگی برای راه‌پیمایی و تظاهرات گسترده خیابانی ایجاد نموده است. علی‌رغم این محدودیت‌ها و بیماری دست‌پخت نظام سرمایه‌داری اما کارگران با متوقف ساختن چرخ‌های تولید و اشکال گوناگون دیگری، این روز بزرگ کارگری را گرامی می‌دارند و عزم خویش به ادامه پیکار تا نابودی سرمایه‌داری و استقرار جامعه‌ای سوسیالیستی و عاری از هرگونه ستم و استثمار را به نمایش می‌گذارند.

کارگران مبارز

امسال ما در شرایطی به استقبال اول ماه مه می‌رویم که در اثر سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی دولت ارتجاعی حاکم به جان و سلامت مردم ، بیماری کرونا در ابعادی بسیار گسترده شیوع یافته و روزانه صدها تن از کارگران و سایر اقشار مردم را به کام مرگ می‌کشد. علی‌رغم گسترش بیماری و مرگ‌ومیر فزاینده، دولت ضد مردمی حاکم، از واکسیناسیون فوری، رایگان و همگانی سرباز زده است. میلیون‌ها کارگر نیز کار خود را ازدست‌داده‌اند که بدون کمترین حمایت دولتی، به اعماق فقر و گرسنگی و تیره‌روزی رانده‌شده‌اند. گرانی سرسام‌آور افزایش قیمت مواد خوراکی، پوشاک، لوازم‌خانگی، اجاره مسکن و سایر کالاهای موردنیاز کارگران از یک‌سو، دستمزد‌های اندک و ناچیز و چند برابر زیرخط فقر از سوی دیگر، فشارهای اقتصادی و معیشتی را بردوش کارگران و خانواده‌های کارگری سنگین‌تر و غیرقابل‌تحمل ساخته است.

افزون بر فشارهای کمرشکن اقتصادی، وضعیت آزادی‌های سیاسی و فردی نیز پیوسته بد‌تر شده است. کارگران پیشرو و فعالان کارگری و سندیکایی به‌طور دائمی در معرض سرکوب و پیگرد پلیسی قراردادند. پرونده‌سازی‌های امنیتی و قضایی ادامه یافته و تشدید شده است. احضار، بازداشت، ارعاب ، بازجویی ، زندان، اخراج و حتی صدور و اجرای حکم شلاق علیه فعالان اعتصاب و کارگران پیشرو بی‌وقفه ادامه دارد.

علی‌رغم همه این فشارها و محدودیت‌ها اما کارگران ایران با شور و شوق بسیار و با هزاران امید به استقبال اول ماه مه می‌روند. کارگران با استفاده از تجارب گذشته و بسته به شرایط و سنت‌های اول ماه مه، در اشکال گوناگون روز جهانی کارگر را گرامی می‌دارند و اتحاد و همبستگی طبقاتی خود را با کارگران سراسر جهان اعلام می‌کنند.

کارگران و هم‌رزمان مبارز

میلیون‌ها کارگر در سراسر کشور از وضعیت موجود به ستوه آمده و دیگر نمی‌خواهند و نمی‌توانند چنین اوضاعی را تحمل کنند و برای تغییر آن وارد عرصه مبارزه شده‌اند. صدها اعتصاب و اعتراض و تجمع خیابانی که پیوسته درحال افزایش است ازجمله اعتصابات بزرگ کارگری در مهم‌ترین صنایع کشور مانند صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، حفاری، برق، راه‌آهن، مخابرات، فولاد، معدن، کشت و صنعت و سایر مؤسسات صنعتی و خدماتی ، گویای همین واقعیت است. گذار از اعتصابات پراکنده‌ی تک‌واحدی به اعتصابات فرا واحدی و فرامحلی و هماهنگ در چند واحد، هموارشدن مسیر اعتصابات سراسری کارگری را در چشم‌انداز قرار می‌دهد. کارگران در مبارزات و در اکثر اعتصابات خویش علاوه بر خواست‌های اقتصادی، خواست‌های سیاسی چون، حق ایجاد تشکل مستقل، پایان پرونده‌سازی علیه فعالان کارگری و پایان دادن به فضای امنیتی در محیط کار را نیز مطرح نموده‌اند. مبارزات، اعتصابت و خواست‌های کارگران  به‌روشنی رشد آگاهی سیاسی و تشکل یابی درمیان کارگران را نشان می‌دهد و بیش‌ازپیش صف‌آرایی طبقه کارگر در برابر طبقه سرمایه‌دار حاکم و رژیم سیاسی پاسدار منافع این طبقه را به نمایش می‌گذارد.

ما فعالین و هواداران سازمان فدائیان (اقلیت)- داخل کشور، در صف کارگران، علیه طبقه سرمایه‌دار حاکم محکم و استوار ایستاده‌ایم ، از تمام خواست‌های طبقه کارگر دفاع و حمایت می‌کنیم و اول ماه مه (یازده اردیبهشت) روز جهانی کارگر را به همه کارگران شادباش می‌گوییم.

فرخنده باد اول ماه مه

روز اتحاد و همبستگی کارگران در مبارزه علیه استثمار و بهره‌کشی

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده‌باد آزادی- زنده‌باد سوسیالیسم

کار نان آزادی  – حکومت  شورایی

فعالین و هواداران سازمان فدائیان (اقلیت) – داخل کشور

اردیبهشت ۱۴۰۰

متن کامل نشریه کار شماره ۹۱۸ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.