از یک جرقه حریق برخاست

برکسی پوشیده نبود که پی‌آمد بحران کرونا، صرفاً بحران اقتصادی همه‌جانبه جهان سرمایه‌داری نخواهد بود. این بحران عواقب اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای در پی خواهد داشت. آتشی که در سراسر آمریکا برافروخته شده و تا کنون موج تظاهرات و شورش  ده‌ها شهر را در این کشور فرا گرفته است، تنها یک نمونه از عواقب سیاسی این بحران است.

در ظاهر امر، این اعتراضات گسترده از آنجائی آغاز گردید که روز دوشنبه هفته گذشته جورج فلوید سیاه پوست، توسط یک پلیس سفید پوست نژاد پرست و فاشیست آمریکائی، به قتل رسید.  فیلمی که از صحنه مرگ او انتشار یافت، نشان می‌داد که پلیس وحشی نژاد پرست، زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد تا او را که می‌گوید نمی‌توانم نفس بکشم، به قتل برساند. با این قتل فجیع، خشم انباشته‌ی میلیون‌ها زحمتکش آمریکائی منفجر شد. اعتراض و تظاهرات از مینیاپولیس آغاز گردید. مرکز پلیس، دادگستری، ساختمان‌های شرکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ به همراه اتومبیل‌های پلیس مورد حمله قرار گرفتند و به آتش کشیده شدند. دامنه این اعتراضات به سرعت به دیگر شهرهای آمریکا کشیده شد. تا روز یک شنبه لااقل ۳۰ شهر عرصه تظاهرات و اعتراضاتی بود که توده های زحمتکش آمریکائی سیاه و سفید در آن شرکت کردند. در اغلب این شهرها درگیری‌های سختی میان تظاهرکنندگان و واحدهای سرکوب پلیس رخ داد. تعدادی از مراکز دولتی، ماشین‌های پلیس  و شرکت‌های بزرگ به آتش کشیده شدند و صدها تن بازداشت شده‌اند. تا کنون حداقل دوتن از معترضان به قتل رسیده‌اند. در برخی از این شهرها مقررات منع عبور و مرور اعلام شده است. اما اغلب مردم این مقررات را نادیده‌ گرفته‌اند.

برطبق گزارش‌ها تا شنبه شب، نیویورک، مینیاپولیس، شیکاگو، میامی، فیلادلفیا، دالاس، هیوستون، لاس وگاس، لس آنجلس، ممفیس، پورتلند، سانفرانسیسکو و ایندیاناپولیس و تعداد دیگری از شهرها، عرصه تظاهرات و درگیری با پلیس بوده است. در ایندیاناپولیس سه نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند که یکی از آنها کشته شده است.

فرماندار مینه سوتا از بسیج بیش از ۱۳ هزار سرباز گارد ملی آمریکا برای برقراری نظم در مینیاپولیس سخن گفته بود. او افزوده بود که از پنتاگون برای حفظ نظم در مینیاپولیس درخواست کمک کرده است.

مسئول نیروهای امنیتی ایالت مینه‌سوتا گفته است به رغم تعداد زیاد نیروهای گارد ملی که برای کنترل اوضاع به حال آماده‌باش درآمده اند، وضع وخیم است و باید با ده‌ها هزار شورشی مقابله کنیم.

همزمان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که واحدهای نظامی در مینه سوتا را در حال آماده باش درآورده تا در صورت لزوم به کار گرفته شوند.

در نتیجه گسترش اعتراضات و تظاهرات در ده‌ها شهر مقررات منع رفت و آمد اعلام شد، اما اعتراضات ادامه یافت.

تظاهر کنندگان در شهر مینیاپولیس، مقررات منع آمد و رفت را نادیده گرفتند و چندین ساختمان دیگر را به آتش کشیده اند.

“پلیس نیویورک اعلام کرده است، بیش از ۲۰۰ نفر در این شهر در جریان اعتراض ها بازداشت شده اند. از اعتراض های شنبه شب در نیویورک به عنوان «بدترین ناآرامی های خیابانی» در این شهر طی دهه های اخیر یاد شده است. در نیویورک دستکم ۱۵ خودروی نیروهای انتظامی این شهر به آتش کشیده شده است. از سوی دیگر در جریان ناآرامی های لس آنجلس پنج مامور پلیس مجروح شدند. پلیس این شهر در ایالت کالیفرنیا نیز از بازداشت «صدها نفر» سخن گفته است.”

واکنش ترامپ، رئیس جمهور راست‌گرا و نژاد پرست آمریکا از همان آغاز نسبت به معترضان خصمانه بود و آن‌ها را غارتگر، اغتشاشگر و تحریک شده توسط چپ‌های رادیکال نامید.

ترامپ ضمن انتقاد از مقامات محلی مینیاپولیس خواستار برخورد «قاطع تر» با معترضان شده است. وی حتی در واکنش به تظاهرات روز جمعه در مقابل کاخ سفید از آمادگی «سگ های وحشی» و «اسلحه شوم» سرویس مخفی این کشور برای مقابله با معترضان سخن گفت.

با این وجود تعدادی از تظاهرکنندگان روز جمعه تلاش کردند تا از موانعی که سرویس مخفی آمریکا در اطراف کاخ سفید ایجاد کرده بود عبور کنند. سرویس مخفی آمریکا وظیفه محافظت از رئیس جمهوری و دیگر مقامات این کشور را برعهده دارد.

ترامپ روز شنبه در واکنش به تظاهرات در برابر کاخ سفید ضمن تشکر از سرویس مخفی در صفحه توئیتر خود نوشت: «جمعیت زیادی آمده بود که به صورت حرفه ای سازماندهی شده بود. اما هیچ کس حتی در آستانه عبور از نرده ها هم قرار نداشت. اگر این کار [عبور از نرده ها] را انجام می دادند با وحشی ترین سگها و شوم ترین سلاح هایی که من تاکنون دیده ام روبرو می شدند.»

گرچه قتل جورج فلوید سیاه پوست توسط پلیس نژاد پرست و فاشیست آمریکا منجر به آغاز این اعتراضات گردید، اما صرفاً جرقه‌ای بود که منجر به انفجار خشم انباشته‌شده میلیون‌ها کارگر و زحمتکش آمریکائی از سیاه و سفید گردید.

هر سال در آمریکا صدها تن از سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند، قهر و نژاد پرستی پلیس آمریکا سال‌هاست که وجود داشته و دارد. اگر این قتل منجر به اعتراضات گسترده‌ای گردید، دلایل عمیق‌تری پشت آن قرار دارد. این اعتراضات انفجار خشم میلیون‌ها کارگر و زحمتکش است که با عمیق‌ترین نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مواجه‌اند و زندگی شان در فقر، بیکاری و گرسنگی می‌گذرد. نظام سرمایه‌داری آمریکا مظهر عریان تضاد فقر و ثروت است. بزرگ‌ترین شرکت‌های انحصاری و ثروتمندان جهان آمریکائی هستند، اما در همین جامعه حتی در دوره‌های به اصطلاح رونق اقتصادی و غارت و چپاول جهان توسط امپریالیسم آمریکا، همواره میلیون ها انسان از ابتدائی‌ترین امکانات زندگی محروم‌اند. بخش بسیار بزرگی از فقرای بی خانمان آمریکائی را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند که همواره مورد تبعیض و تحقیر قرار داشته‌اند. با شیوع بیماری کرونا شرایط زندگی ده‌ها میلیون آمریکائی اعم از سیاه و سفید وخیم‌تر شد. بیشترین کسانی که در جریان بیماری کرونا تا کنون جان خود را از دست داده‌اند، از همین گروه به ویژه سیاه پوستان آن هستند. روشن است آن‌هائی که امکانات بهداشتی و درمانی مناسبی نداشته و ندارند ، آنهائی که امکانات زندگی و تغذیه شان نا مناسب بوده زود تر به این بیماری مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند. اکنون در آمریکا ۴۰ میلیون بیکار جدید بر میلیون‌ها بیکار دائمی افزوده شده است. فقر در جامعه افزایش یافته و نارضایتی گسترش پیدا کرده است. تحت چنین شرایطی هر جرقه کوچکی می‌تواند به یک حریق بزرگ تبدیل شود و قتل جورج فلوید توسط پلیس فاشیست و نژادپرست آمریکائی منجر به اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا شد. گرچه این تظاهرات و شورش‌ها نمی‌تواند بدون رهبری طبقه کارگر و حزب این طبقه به پیروزی قطعی توده‌های زحمتکش و سیاهپوست آمریکائی بیانجامد و طبقه حاکم با زور اسلحه پلیس و ارتش، آن را فرو خواهد نشاند، اما  این تظاهرات بار دیگر نشان داد که سرمایه‌داری حتی در یکی از مراکز قدرتمند آن امن نیست. نمی تواند در برابر بحران‌هائی که سرتا پای این نظم جهانی را فراگرفته، تاب آورد و برای حل تضادهای آن راهی جز انقلاب سوسیالیستی وجود ندارد.

متن کامل نشریه کار شماره ۸۷۲ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.