گرامی باد اول ماه مه ۱۲ اردیبهشت، روز جهانی کارگر

طبقه کارگر ایران امسال همزمان با روز جهانی کارگر یکی از سخت ترین دوره های زندگی سیاسی و معیشتی خود را میگذراند. طبقه کارگر و اقشار زحمتکش مردم ایران سالهاست که شرایط سخت زندگی را تجربه می کنند. شرایط بی حقوقی کامل، تبعیض آمیز، و به شدت استثمارگرانه در سایه سنگین سرکوب رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی.

کارگران و زحمتکشان و اقشار فرودست جامعه، طی سالهای بحرانی مدید،صدمات فراوانی دیده اند. دربستری که هر روز رنج این طبقه در مناسبات حاکم بیشتر و بیشترمی شود ، شیوع بیماری کشنده و مرگبار کرونا، برمشکلات و رنج کارگران و خانواده های آنان افزوده . بیماری که محصول مناسبات  نظام سرمایه داری است، مناسباتی که شادی و سعادت را از مردم گرفته، آنان را گرفتارفقر کامل و محروم ازامکانات رفاهی و اجتماعی نموده. کارگران و زحمتکشان همیشه در اضطراب و ترس از هیولای سرمایه داری زندگی می کنند. چون فاقد مصونیت هستند، کرونابرترس ووحشت کارگران افزوده، چرا که ،قربانیانش را عمدتا از میان خانواده های بی‌چیزانتخاب می کند.

پیش از اینکه بیماری همه گیرکرونا با مشکلات جامعه گره بخورد و بهم پیوندند. جامعه کارگری ایران مشکلات عدیده وفراوانی داشت. بسیاری ازصنایع بزرگ وکوچک ومراکز تولیدی و واسطه ای بعلت نبود مواد اولیه تعطیل شده بودند.بخش عظیمی ازطبقه کارگرگرفتار بیکاری شده بود.درپی شروع کرونا اغلب کارگران بخش خدمات به کارگران بیکار پیوستند. هم اینک بخش کثیر و چشمگیری از طبقه کارگر ایران را بیکاران و کارگران از کار رانده شده تشکیل می دهند که هیچ نهاد اجتماعی از طرف رژیم آنان را پوشش نمی دهد. ازبیمه های اجتماعی وبیمه بیکاری محروم هستند. زن و فرزندان این کارگران در شرایط بد و در تنگنای مضاعف و غیرقابل تصوری زندگی می کنند. در خانه های سوت و کور و بدون آذوقه با چهره های درهم رفته و نگرانی وسواس گونه ای از هر موضوع کوچکی که اتفاق می افتد. حقوق های چند برابرزیر خط فقر تعیین شده یکی دیگر ازمشکلات این طبقه است. حقوق های ناچیزی که کفاف یک هفته هزینه روزانه یک خانواده نمی شود.گرانی ارزاق عمومی و مایحتاج خانواده ها شتاب گرفته و قیمت ها چنان بالا رفته که اغلب خانواده های کارگری و زحمتکشان فقط می توانند با حسرت به مواد و وسایل مورد نیاز خود نگاه کنند و بگذرند، نمی شود از یک قلم نام برد، عموم اجناس چند برابر گران شده. درعرض همین مدت کوتاه مواد غذایی بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته. بدنبال نایاب و کمیاب شدن برخی اقلام مواد خوراکی در مغازه ها قحطی چهره کریه و زشت خود را نشان می دهد.

علیرغم همه مصائبی که توده های کارگر وزحمتکش درمدت قرنطینه تحمل کرده اند ،بخوبی دریافتند که چگونه رژیم سرمایه داری جمهوری نکبت اسلامی حقوقشان را می خورد،وکمترین اهمیتی به مشکلات آنان نمی دهد. قرنطینه وحبس اجباری خانواده ها در مدت طولانی که با بستن دانشگاهها، مراکز آموزشگاهی و موسسات فرهنگی همراه بوده، بین فرزندان دانشجو، دانش آموز و عناصر روشنفکر میان اعضاء خانواده های عمدتا کارگری حول مسائل جنبش اجتماعی و کارگری بحث و جدال های فراوانی روی موضوعات روز صورت گرفت، که موجب رشد، تقویت و درهم تنیدگی آگاهی های سیاسی جنبش اجتماعی و کارگری در فازی بالاتر شده. نمود آن را در مبارزات اجتماعی توده های کارگر و زحمتکش و تشدید مبارزات علنی درهیئت جمعی در آینده شاهد خواهیم بود. وظیفه انترناسیونالیست ها و طرفداران جنبش کارگری است که همزمان با اعتلای انقلابی و وضعیت انقلابی پیش رو در حمایت کارگران و جنبش کارگری ازهیچ کوششی دریغ نورزند. اگر تا دیروز جنبش کارگری در بستری نسبتا متلاطم به پیش روی خود ادامه می داد. شرایط پیش رو بسی سخت، صعب وطوفانی خواهد بود. بحران سیاسی اجتماعی و ورشکستگی اقتصادی با مدیریتی که تدبیرش در بی برنامگی و اقتصاد بی حساب و کتاب معاملاتی پول نفت و درآمد حاصل از مالیات است چه انتظاری می شود داشت. مبارزات جنبش کارگری و طبقه کارگر وارد مرحله تعیین کننده ای در این مقطع تاریخی شده. جنگ طبقاتی شدیدی با رژیم سرمایه داری در پیش رو دارد. رژیمی که در سرکوب و بگیر ببند و قتل و چپاول دوم ندارد. جنبش کارگری ایران رقبایی دارد، و دروغگویانی مدعی، تنها با تلاش و کار سیاسی-تشکیلاتی می توانیم براین دروغگویان رنگارنگ غلبه کنیم. بیاییم همزمان با روز فرخنده اول ماه مه ۱۲ اردیبهشت به پیشواز جنبش انقلابی کارگران برویم و با این طبقه زحمتکش و ستمدیده یک بار دیگرتجدید پیمان وعهد کنیم که تا پای جان و هستی در حمایت از آنان کوشش می کنیم ودرپیشبرد اهداف انقلابی و سازنده این طبقه درنگ نخواهیم کرد. کارگرانی که تمام محصولات تولیدی حاصل رنج و کار آنان است چرا باید خود و فرزندانشان در محرومیت و در حسرت استفاده اندکی از این امکانات در معذورات همیشگی باشند. ما فعالان کارگری جنوب ضمن گرامیداشت این روز و تبریک و تهنیت به طبقه کارگر، به سهم خود همه علاقه مندان به سرنوشت طبقه کارگر و دوستداران این طبقه را به  یک مبارزه هدفمند، اصولی و پیگیر فرا می خوانیم. مبارزات اجتماعی و مبارزات طبقه کارگر و تهیدستان در شرایط انقلابی کنونی خواه نا خواه وارد پراتیک اجتماعی در ابعاد گسترده تر می شود، احتیاج به همکاری مشترک و مستقل خود دارد.

 

فرخنده باد اول ماه مه دوازده اردیبهشت روز جهانی کارگران.

پیروز و خجسته باد جنبش جهانی طبقه کارگر.

زنده باد انقلاب – زنده باد سوسیالیسم.

زنده باد همبستگی جهانی کارگران.

فعالان کارگری جنوب-۵/۲/۹۹

متن کامل نشریه کار شماره ۸۶۷ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.