گزارش برگزاری هفدهمین کنفرانس سازمان فدائیان(اقلیت)

باگذشت دو سال از کنفرانس شانزدهم سازمان فدائیان(اقلیت)، کنفرانس هفدهم در موعد مقرر در اساسنامه سازمان ، در ۲۵ مردادماه ۹۸ برگزار شد. کنفرانس‌‌های سازمان که بالاترین ارگان سازمانی ما محسوب می‌شوند و از قدرت تصمیم‌گیری‌ یک کنگره برخوردارند، هر دو سال یک‌بار تشکیل می‌شوند. این کنفرانس‌ها ، عملکرد سیاسی و تشکیلاتی سازمان و وظائف کمیته اجرائی که رهبری تشکیلات را در فاصله دو کنفرانس بر عهده دارد، مورد ارزیابی قرار می‌دهند و وظائف سیاسی و تشکیلاتی و تاکتیک‌های سازمان را در دوره دو سال آینده تعیین  و کمیته اجرائی جدیدی را انتخاب می‌کنند. بر طبق اساسنامه سازمان ما، کمیته اجرائی سه ماه پیش از برگزاری هر کنفرانس، گزارش سیاسی و تشکیلاتی و قطعنامه‌های پیشنهادی خود را که قرار است به کنفرانس ارائه شود، در اختیار تشکیلات قرار می‌دهد تا بحث کافی پیرامون آن‌ها صورت گیرد و چنانچه نقد و اصلاحی در مورد آن‌ها وجود دارد به بحث گذاشته شود تا شرکت‌کنندگان در کنفرانس با آمادگی لازم در این اجلاس عالی سازمان، حضور یابند. در این فاصله سه‌ماهه اعضای سازمان چنانچه پیشنهاد و یا قطعنامه‌ای در مورد تغییرات برنامه‌ای ، اساسنامه‌ای  یا مسائل سیاسی و تشکیلاتی دارند، برای بحث به تشکیلات ارائه می‌دهند و در کنفرانس پیرامون آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

بنابراین، کنفرانس هفدهم سازمان پس از مباحثات دوره سه‌ماهه، با تدارک سیاسی و تشکیلاتی لازم برگزار شد. کمیته اجرائی منتخب کنفرانس شانزدهم، ضمن خوش‌آمدگوئی به رفقای شرکت‌کننده در کنفرانس هفدهم، از آن‌ها خواست، هیئتی را برای ریاست جلسه انتخاب کنند و وظایف خود را پایان‌یافته اعلام کرد. رفقایی که در کنفرانس حضور یافته بودند، یک هیئت‌رئیسه سه‌نفره را انتخاب کردند. پس از انتخاب هیئت‌رئیسه،.کنفرانس رسماً کار خود را با یک دقیقه سکوت به‌پاس بزرگداشت جان‌فشانان سازمان و همه جان‌باختگان راه آزادی و سوسیالیسم آغاز کرد. هیئت‌رئیسه، سپس آئین‌نامه اجلاس و روال کار آن را که از قبل آماده‌شده بود، به بحث گذاشت که به‌اتفاق آراء تصویب شد. بخش نخست کنفرانس هفدهم به بررسی گزارش تشکیلاتی کمیته اجرائی  و عملکرد کمیته‌ها و ارگان‌های سازمانی ما اختصاص یافت.

هیئت‌رئیسه اجلاس از کمیته اجرائی سابق خواست که در مورد رفقای شرکت‌کننده در کنفرانس توضیح دهد و به سؤالات اجلاس پیرامون گزارش تشکیلاتی پاسخ دهد. یکی از رفقای کمیته اجرائی در مورد رفقایی که به کنفرانس دعوت‌شده بودند و رفقایی که به علل مختلف نتوانستند در کنفرانس حضور پیدا کنند توضیحاتی ارائه داد و به برخی سؤالات پاسخ داد. پس‌ازآن، رفقای شرکت‌کننده در این اجلاس، نظرات، پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را در مورد گزارش تشکیلاتی کمیته اجرائی و عملکرد کمیته‌های تشکیلاتی ابراز داشتند. بحث ارزیابی گزارش تشکیلاتی و مسائل مختلف سازمانی، یک روز ادامه یافت. بر طبق آئین‌نامه مصوب، پس از دو دور بحث و گفتگو، هیئت‌رئیسه کفایت بحث را اعلام کرد و گزارش تشکیلاتی به رأی گذاشته شد که با ۸۳ درصد آرای موافق و ۱۷ درصد ممتنع تصویب شد. در این بخش از اجلاس،  همچنین قطعنامه پیشنهادی یکی از رفقا در مورد تغییر یکی از بندهای برنامه در دستور کار قرار گرفت . در بخش مطالبات مشخص کارگری برنامه فوری سازمان دریکی بندهای مربوط به زنان کارگر آمده بود: “ممنوعیت کار زنان در رشته‌هایی که برای سلامتی آن‌ها زیان‌آور باشد.” از آنجائی که در این بند، این ابهام پیش می‌آمد که گویا زنان نمی‌توانند یا نباید در برخی رشته‌ها کار کنند، پیشنهادشده بود که این بند به شکل زیر تغییر کند. “ممنوعیت کار زنان در مواردی که برای سلامتی آن‌ها زیان‌آور باشد.” هیئت‌رئیسه از رفیقی که قطعنامه تغییر بند برنامه‌ای را پیشنهاد کرده بود، خواست که به مدت ده دقیقه از قطعنامه خود دفاع کند. سپس رفقای موافق و مخالف بر سر این قطعنامه وارد بحث شدند. گرچه سخنران‌ها عموماً بر این نظر تأکید داشتند که واژه رشته‌ها باید حذف شود، اما برخی رفقا واژه “موارد” را نیز جایگزین مناسبی نمی‌دانستند. سرانجام پس از دو دور بحث، رأی‌گیری شد و این قطعنامه نیز با ۷۸ درصد آرای موافق ، ۱۷ درصد ممتنع و ۵ درصد مخالف تصویب شد.

دستور کار بعدی اجلاس، بررسی گزارش سیاسی کمیته اجرائی پیشین  به کنفرانس هفدهم سازمان بود. در این بخش، علاوه بر اعضا، تعدادی از فعالان و هواداران سازمان و میهمانانی که از آن‌ها برای شرکت در کنفرانس دعوت‌شده بود، حضور داشتند.  کمیته اجرائی سازمان همچنین از سازمان‌هایی که در پروژه همکاری مشترک با سازمان ما قرار دارند، اتحاد فدائیان کمونیست، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، سازمان راه کارگر و هسته اقلیت دعوت کرده بود که در کنفرانس سازمان ما حضور یابند. از هر سازمان دو نماینده در این اجلاس حضور یافتند.

هیئت‌رئیسه، پس از خوش‌آمد گوئی به رفقای مهمان کنفرانس، نخست از کمیته اجرائی خواست که پیرامون گزارش سیاسی و تغییراتی که در آن صورت گرفته است به کنفرانس گزارش بدهد. یکی از اعضای کمیته اجرائی قبل از هر چیز، برای اطلاع رفقایی که به‌عنوان مهمان در کنفرانس حضور داشتند، توضیحاتی در مورد روند بحث‌های پیش از کنفرانس و روال کار سازمان ما برای تهیه گزارش سیاسی ارائه داد. سپس با مروری کلی بر برخی تحلیل‌های گزارش، در مورد اوضاع سیاسی ایران و جهان، افزود: در جریان بحث‌های پیش از کنفرانس، پیشنهادهایی از جانب اعضای سازمان، در مورد افزودن موارد جدیدی بر گزارش یا توضیح بیشتری پیرامون چشم‌انداز تحول اوضاع سیاسی و تاکتیک‌های طبقه حاکم در ایران مطرح‌شده بودند که برخی از پیشنهاد‌ها تاجانی که نظر عمومی تشکیلات بود به گزارش افزوده شد. این افزوده‌ها به اطلاع شرکت‌کنندگان در کنفرانس رسید. اصل این گزارش از قبل در اختیار تمام شرکت‌کنندگان در کنفرانس قرارگرفته بود.  پس‌ازاین توضیحات، اجلاس وارد بحث گزارش شد. بحث فعالی پیرامون گزارش سیاسی صورت گرفت. اغلب حاضرین در اجلاس،  ازجمله رفقایی که به‌عنوان میهمان حضور یافته بودند، فعالانه در بحث‌ها شرکت کردند و نظرات خود را ارائه دادند. نمایندگان احزاب و سازمان‌های شرکت‌کننده در این اجلاس نیز ضمن قرائت  پیام‌های سازمان‌های خود به کنفرانس هفدهم سازمان ما  که در همین شماره نشریه کار درج‌شده است، فعالانه در گفتگوها شرکت داشتند، نظرات خود را مطرح کردند و به پربار شدن مباحث یاری رساندند. در جریان بحث‌هایی که صورت گرفت،  تمرکز بحث‌ها بر روی دو نکته قرار گرفت. یکی مسئله اتحادها، موانع و مشکلات و تلاش برای  تقویت اتحاد و همکاری‌ شش جریان و نکته دیگر، بحث بر سر بدیل‌های بورژوائی و تاکتیک‌های رژیم در برابر جنبش توده‌ای و جنبش طبقاتی کارگران  بود. در فواصل مباحث، پیام‌هایی که رفقای داخل کشور برای کنفرانس ارسال کرده بودند، توسط یکی از اعضای کمیته اجرائی سابق، قرائت شد که موردتوجه شرکت‌کنندگان در کنفرانس قرار گرفت. چهار  پیام‌ رفقای داخل کشور در همین شماره نشریه درج‌شده است.  پس از دو دور بحث پیرامون گزارش سیاسی، هیئت‌رئیسه، کفایت بحث را اعلام کرد و این سند به رأی گذاشته شد. گزارش سیاسی با صد درصد آراء به تصویب رسید.

کنفرانس هفدهم سازمان همچنین پیام‌هایی خطاب به کارگران و زحمتکشان، زنان و جوانان، خطاب به خانواده‌های جان‌فشان سازمان و زندانیان سیاسی و خطاب به فعالان و هواداران سازمان را تصویب نمود، که در همین شماره نشریه کار انتشار می‌یابند. در کنفرانس هفدهم سازمان یک کمیته اجرائی جدید نیز انتخاب شد که عهده‌دار رهبری سازمان تا کنفرانس هیجدهم خواهد بود. کنفرانس هفدهم سازمان، روز ۲۷ مرداد با موفقیت، همراه با سرود انترناسیونال به کار خود پایان داد.

متن کامل نشریه کار شماره ۸۳۵ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.