گزارشی از غرفه ی سازمان در هشتادمین سالگرد جشن اومانیته

جشن اومانیته که به زبان فرانسوی به معنای بشریت است، نخستین بار در سال ۱۹۳۰ برگزار شد. این جشن که اکنون توسط حزب کمونیست فرانسه هر سال در اواسط ماه سپتامبر برپا می شود، امسال نیز روزهای ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ سپتامبر در پارکی در شمال پاریس برگزارشد. این جشن را که نام روزنامه ی حزب کمونیست فرانسه را بر خود دارد، مردمی ترین جشن فرانسه می خوانند چرا که هر سال صدها هزار نفر در آن شرکت می کنند. امسال نیز در طی سه روز نزدیک به شش صد هزار نفر در آن شرکت کردند.

هشتاد سال پیش فعالانی که در پخش روزنامه ی اومانیته در هر کوی و برزنی و جلوی هر کارخانه وکارگاهی شرکت داشتند تصمیم گرفتند برای نجات این روزنامه از مشکلات مالی جشنی را برپا کنند که آن را به نام روزنامه در یک شهر کارگری شمال غربی پاریس، بوزون، برپا کردند. موفقیت نخستین جشن باعث شد که برپایی اش هر سال ادامه یابد. اما با آغاز جنگ جهانی دوم، جشنِ سال ۱۹۳۹ لغو شد و سپس دوباره در سال ۱۹۴۵ با پیروزی بر نازیسم از سر گرفته شد، پیروز بزرگی که کمونیست های فرانسوی نقش مهمی در آن داشتند و هزاران تن از آنان در نبردهایش جان خود را از دست دادند به طوری که امروز هم در تمام شهرهای فرانسه خیابان هایی به نام کمونیست هایی مانند گی موکه و ده ها کمونیست دیگر به چشم می خورند.

جشن اومانیته هر سال با موضوعی که مربوط به وضعیت جامعه است پیوند می خورد. امسال نیز با توجه به یورش همه جانبه ی دولت سارکوزی به سیستم بازنشستگی در فرانسه در بیش تر غرفه های جشن فعالیت و بحث هایی علیه برنامه های دولت کنونی برای افزایش سن بازنشستگی از شصت به شصت و دو سال و سپس شصت و هفت سال و کاهش حقوق بازنشستگی صورت گرفتند. این فعالیت ها با توجه به موفقیت اعتصابات و تظاهرات ۷ سپتامبر توجه بسیاری را به خود جلب کردند. در آن روز میلیون ها کارگر و زحمتکش فرانسوی در اعتراض به تعدی دولت به نظام بازنشستگی دست از کار کشیدند و بیش از دو میلیون نفرشان در سراسر فرانسه به دعوت اتحادیه ها دست به تظاهرات زدند. از آن جایی که دولت حاضر نشده است به فریاد اعتراضی کارگران و زحمتکشان گوش فرا دهد، قرار است به زودی یک روز اعتراضی دیگر تدارک دیده شود.

بخشی از جشن اومانیته به احزاب و سازمان های خارجی و بین المللی اختصاص دارد که دهکده ی جهان نامیده می شود. در این دهکده سازمان ها و احزاب به نام نشریات خود غرفه برپا می سازند و در جشن شرکت می کنند.

تشکیلات خارج از کشور سازمان فدائیان (اقلیت) برای دوازدهمین بار غرفه ای به نام نشریه خود خلاف جریان در دهکده جهانی برگزار کرد و ضمن ارائه غذا و نوشیدنی و پخش موسیقی و فیلم هایی از مبارزات مردم ایران به پخش ویژه نامه ای از نشریه اش به زبان فرانسوی پرداخت.

غرفه تشکیلات خارج از کشور سازمان مانند سال های گذشته با استقبال گرم بسیاری از شرکت کنندگان، چه ایرانی و چه غیرایرانی مواجه شد به طوری که در لحظاتی از جشن دیگر در درون غرفه که از دو سال پیش فضایش دو برابر شده، جا به اندازه کافی نبود.

غرفه ی تشکیلات سازمان فرصت بسیار مناسبی ست تا با کسانی که به اوضاع ایران علاقه مندند گفت و گو شنود و علاوه بر اطلاع رسانی، پشتیبانی آنان از مبارزات کارگران و زحمتکشان ایران جلب گردد. برخی از این مراجعه کنندگان ایرانیانی هستند که یا در خارج از کشور زندگی می کنند یا مسافرند و این غرفه به آنان اجازه می دهد تا از نزدیک با فعالیت ها و سیاست های سازمان آشنا شوند. حضور چهره های جوان چه در فعالیت های غرفه و چه در میان مراجعه کنندگان به غرفه از نکات برجسته ی حضور تشکیلات خارج کشور سازمان در جشن امسال اومانیته بود.

فعالان سازمان در جشن امسال فرصتی یافتند تا با برخی دیگر از شرکت کنندگان در جشن اومانیته در بخش دهکده جهانی گفت و گو کنند و توجه آنان را به وضعیت ایران جلب نمایند. همچنین یک تلویزیون ماهواره ای به نام تیشک مصاحبه ی کوتاهی با یکی از فعالان سازمان انجام داد.

فعالان تشکیلات خارج کشور سازمان فدائیان (اقلیت) به رغم خستگی ناشی از سه روز فعالیت شبانه روزی مصمم اند برای دفاع از مبارزات مردم ایران علیه رژیم جمهوری اسلامی در هشتاد و یکمین جشن بشریت در سال ۲۰۱۱ نیز شرکت کنند با این امید که بشارت دهندگان پیروزی این مبارزات باشند.

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.