“بیمارستان میدان جنگ نیست”

جنگ و ویرانی و کشتار و آوارگی از هر سو بر سر فلسطینیان ساکن غزه آوار شده است. جنگ ارتجاعی  وکشتار مردم فلسطین بدست دولت صهیونیستی اسرائیل با ورود سربازان این کشور به بیمارستان “الشفا”، ابعاد تازه ای از توحش و وحشیگری ارتش اسرائیل را به نمایش گذاشته است. با شروع دور جدید جنگ حماس و اسرائیل از ۷ اکتبر(۱۵ مهر) تا به امروز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان)، غزه بکلی ویران و نزدیک به یک میلیون نفر از ساکنان شمال غزه از سرزمین و خانه های خود آواره شده اند. در این مدت، میزان کشته های فلسطینی از ۱۲ هزار نفر فزونی گرفته است. کودکان قربانیان اصلی این جنگ ویرانگرند و تا کنون تعداد کودکان کشته شده به بیش از ۴ هزار نفر رسیده است. در روزهای اخیر، ابعاد یورش ارتش اشغالگر اسرائیل آنچنان شدت گرفته است که بیمارستان ها نیز به میدان جنگ تبدیل شده اند. آنچه اکنون در باریکه غزه می گذرد دیگر جنگ نیست، یک جنایت جنگی است، یک نسل کُشی تام و تمام علیه مردم فلسطین است. مردمی که می خواهند از حق حیات برخوردار باشند. مردمی که بخاطر دفاع از خواست مشروع داشتن یک کشور مستقل به مرگ و نابودی محکوم شده اند.

نیروهای حماس اگرچه با حمله غافلگیرانه ای که در تاریخ ۷ اکتبر به خاک اسرائیل انجام دادند، افکار عمومی جهان را به سوی خود جلب کردند، اما اکنون در وضعیتی کاملا انفعالی قرار گرفته اند. اینروزها حتی از موشک پرانی های پر تعداد اولیه حماس هم دیگر خبری نیست. فراتر از انفعال حماس، تمام ادعاهای “محور مقاومت” به رهبری جمهوری اسلامی نیز بکلی پوچ و توخالی از آب درآمده است. خامنه ای و دیگر حاکمان اسلامی که “محو” رژیم اشغالگر اسرائیل همواره شعار استراتژیک شان بود،  در پنج هفته گذشته نشان دادند که ادعای شان در دفاع از مردم فلسطین تا چه حد دروغ و عاری از حقیقت است. در این مدت، به رغم تهاجم همه جانبه ارتش اسرائیل به فلسطینیان ساکن غزه و کشتاری که بر مردم بی دفاع غزه تحمیل شده است، جمهوری اسلامی بجز رجز خوانی های همیشگی، عملا  در انفعال و بی عملی فرو رفته است. حزب الله لبنان هم صرفا به چند موشک پرانی پراکنده در روز بسنده کرده است. دیگر بازوهای نیابتی “محور مقاومت” در عراق و یمن و سوریه نیز به انجام چند حرکت ایذایی علیه نیروهای آمریکایی قناعت کرده اند.

در این میان اما ارتش اسرائیل بی وقفه، یکه تاز و میداندار این جنگ ویرانگر است. غزه از زمین و هوا و دریا در محاصره است و آنچه روزانه شاهدش هستیم، همانا آوارگی صدها هزار فلسطینی و کشتار هزاران نفر از ساکنان نوار غزه است که در میان مرگ و گرسنگی و بی خانمانی دست و پا می زنند.

ارتش اسرائیل به انتقام واقعه ۷ اکتبر که به کشته شدن ۱۳۰۰ نفر و گروگان گیری ۲۴۰ نفر از شهروندان نظامی و غیر نظامی این کشور منجر شد،  طی ۵ هفته گذشته با تهاجم به نوار غزه و کشتار مردم بی دفاع، به هر کجا که گمان می کرد رد پایی از نیروهای حماس باشد، دیوانه وار یورش برده است. ساختمان های اداری را بکلی تخریب و پارلمان غزه را نیز منفجر کرد. حملات مرگبار ارتش متجاوز اسرائیل اکنون به مرحله ای رسیده است که دیگر بیماران و بیمارستان ها نیز از یورش وحشیانه سربازان اسرائیلی در امان نیستند.

نیروهای اسرائیلی به بهانه اینکه حماس از بیمارستان “الشفا” به عنوان “مرکز فرماندهی” خود استفاده می کند، از ساعت ۲ بامداد  چهارشنبه ۲۴ آبان، با یورش توپ و تانک به بزرگترین مرکز پزشکی نوار غزه، جنگ و وحشیگری را به داخل بیمارستان ها کشانده اند. آنان، در جستجوی سلاح و مواد منفجره، بیماران را همانند سربازان اسیر لخت کرده و مورد بازجویی و تفتیش بدنی قرار دادند. طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته، بیمارستان “الشفا” به میدان جنگ سربازان اسرائیلی تبدیل شد. در پی اتمام سوخت و خاموشی بیمارستان، نوزادان تازه متولد شده یکی پس از دیگری می میرند. بیماران سرطانی در وضعیتی وخیم و مرگبار قرار دارند. بجای نجوای آرامبخش کادر درمان و پرستاران، صدای گلنگدن و بوی باروت و فریاد مرگبار سربازان اسرائیلی در فضای بیمارستان طنین انداز است. با حمله ارتش اسرائیل به بیمارستان ها، هم اینک بیش از هر زمان دیگری نقاب از چهره کریه جنگ برافتاده است. مرگ و فاجعه، تخت به تخت، اتاق به اتاق و بخش به بخشِ بیمارستان “الشفا” را در نوردیده است.

در این مدت، صدها بیمار در پی اتمام سوخت و خاموشی برق بیمارستان به صورت گروهی جان سپرده اند. مقامات درمانی غزه که توسط حماس اداره می شود، از مرگ ۲۴ بیمار به دلیل قطع برق فقط طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته خبر داده اند. فاجعه اما فقط در کشته شدن بیماران نیست. راه انتقال مردگان برای دفن در گورستان ها نیز توسط ارتش اسرائیل مسدود است. این وضعیت، مدیریت بیمارستان را به ایجاد گورهای دستجمعی در محوطه بیمارستان کشانده است. طبق گفته پزشکان بیمارستان “الشفا”، تعداد ۱۸۹ نفر از بیماران جانباخته در یک گور جمعی دفن شده اند.

وحشی گریهای ارتش اشغالگر اسرائیل تا بدانجا کشیده شده است که ساختمان جراحی های تخصصی این مرکز پزشکی نیز بکلی تخریب شده است. خبرگزاری الجزیره طی گزارشی اعلام کرده است، پارتیشن ها، دیوارهای اتاق ها و تمام تجهیزات پزشکی داخل ساختمان به طور کامل تخریب شده اند. با این همه و به رغم تهدیدهای ارتش اسرائیل که خواهان تخلیه کامل بیمارستان از بیماران و کادر درمان و پرستاران شده است، هنوز صدها بیمار و پزشک و پرستار، و ۲ هزار نفر از مردم آواره ای که در بیمارستان پناه گرفته اند، همچنان در آن مستقر هستند.

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک های اضطراری سازمان ملل در واکنش به عملیات ویژه اسرائیل در بیمارستان “الشفا” طی یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) نوشت: از گزارش های عملیات نظامی ارتش اسرائیل در این بیمارستان “وحشتزده” شده است. “سی ان ان” از قول شماری از خبرنگاران فلسطینی نوشته است: ارتش اسرائیل در بیمارستان “الشفا” بیماران و حتی کادر درمانی این بیمارستان را مورد تفتیش بدنی و بازجویی قرار داده است.

ارتش اسرائیل که مدعی بود بیمارستان “الشفا” به مرکزی برای فرماندهی نیروهای حماس تبدیل شده است، تاکنون هیچگونه مدرک جدی که بیانگر وجود سلاح، تونل های تحت کنترل حماس و یا یک مرکز فرماندهی نظامی در زیر بیمارستان باشد، ارائه نداده است. لذا، وضعیت موجود و مجموعه کشتار و جنایاتی را که ارتش اسرائیل در تهاجم به غزه و بویژه در بیمارستان ها انجام داده است، عملا  اوضاع جهانی را که بعد از حمله تروریستی حماس به مردم بی دفاع اسرائیل، شدیدا به نفع اسرائیل رقم خورده بود، در روندی معکوس و شتابگیر به نفع مردم فلسطین و علیه دولت فاشیستی نتانیاهو تغییر داده است.

روند این تغییر آنچنان چشمگیر است که حتی دولت های آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس، آلمان و دیگر دولت های اروپایی که در چند هفته گذشته با تاکید بر “حق دفاع اسرائیل از خود” به طور تمام قد در کناردولت دست راستی اسرائیل ایستاده بودند و مدام بر تداوم یورش سراسری ارتش اشغالگر اسرائیل به غزه تاکید داشتند، این روزها بعد از حمله سربازان اسرائیلی به بیمارستان “الشفا” خواهان آتش بس و ارسال کمک های “بشر دوستانه” به مردم غزه شده اند. نخست وزیر اسپانیا از این هم فراتر رفته و با زبانی تند از اسرائیل خواست تا “کشتار کور فلسطینی ها” را متوقف کند.

در داخل اسرائیل نیز صدای اعتراض علیه نتانیاهو به صورت چشمگیری بلندتر شده است. معترضان، که تعدادشان به طور روزانه بیشتر می شود، عملکرد نتانیاهو را به دلیل اینکه سازمان تروریستی حماس در دوران نخست وزیری او توانسته است “بدترین کشتار در تاریخ اسرائیل” را انجام دهد، به شدت مورد انتقاد قرار داده اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز سه شنبه ۲۳ آبان – یک روز پیش از حمله ارتش اسرائیل به بیمارستان – صدها تظاهر کننده اسرائیلی با تجمع در مقابل پارلمان اسرائیل خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو شدند.

تاثیر افکار عمومی همراه با برپایی تظاهرات میلیونی در کشورهای مختلف جهان از جمله انگلیس و آمریکا به نفع مردم فلسطین وعلیه جنگ و وحشیگریهای ارتش اسرائیل، آنچنان اوضاع را به ضرر آمریکا و دولت اسرائیل تغییر داده است که نتانیاهو به رغم پافشاری های مکرر خود مبنی بر ادامه بی وقفه جنگ تا نابودی کامل حماس، اکنون در چرخشی آشکار، از احتمال پایان یافتن جنگ تا دو هفته دیگر سخن گفته است.

تهاجم تروریستی حماس به مردم عادی اسرائیل و پس از آن یورش همه جانبه ارتش اسرائیل به غزه، جدا از اینکه تاکنون صدها هزار نفر از فلسطینیان ساکن غزه را آواره و بی خانمان کرده است، جدا از ویرانی کامل غزه توسط ارتش اشغالگر اسرائیل و  جدا از مرگ هزاران کودک و زن و مردی که در پنج هفته گذشته کشتار شده اند، در عرصه سیاسی نیز نتایج خفت باری را برای نتانیاهو، جمهوری اسلامی و حتی دولت های به اصطلاح مدافع حقوق بشر رقم زده است.

جمهوری اسلامی که طی ۴۴ سال گذشته مدعی دفاع از مردم فلسطین و خواهان “نابودی” کامل اسرائیل بود، در پی واکنش های توخالی و بی عملی مطلق خود در قبال تجاوز و آدمکشی اسرائیل، اکنون حتی در میان هواداران خود نیز آنچنان مفتضح و بی آبرو شده است که دیگر برای همیشه ادعای دفاع از مردم فلسطین از دستش گرفته شد. از طرف دیگر، پایان این جنگ ارتجاعی حتی اگر به نابودی حماس و پیروزی کامل اسرائیل منتهی شود، باز هم مرگ سیاسی نتانیاهو را به همراه خواهد داشت. موضوع بی کفایتی نتانیاهو در ایجاد امنیت برای مردم اسرائیل، حمله غافلگیرانه حماس و کشته شدن ۱۳۰۰ شهروند اسرائیلی طی چند ساعت، سرنوشت نامعلوم ۲۴۰ گروگان اسرائیلی که همچنان در دست حماس هستند و معلوم نیست چه تعداد کشته و چه تعدادی از آنان زنده اند، از جمله موضوعاتی هستند  که پایان این جنگ محتملا با مرگ سیاسی نتانیاهو رقم خواهد خورد.

این جنگ مثل همه جنگ های ارتجاعی دیگر، پیام روشنی هم برای افکار عمومی و مترقی جهان داشت و آن “مرگ انسانیت” در این جنگ ارتجاعی و ویرانگر بود. پیامی از بی تفاوتی دولت های مدعی حقوق بشر نسبت به قتل‌عام مردم فلسطین که ابعاد آن به روشنی در اعلام انزجار پزشک جراح بیمارستان “الشفا” نهفته است. این پزشک با خشم و عصابیت نسبت به کشتار مردم فلسطین و یورش ارتش اسرائیل به بیمارستان “الشفا” در وصف وحشیگری سربازان اسرائیلی و عملیات آنان که با جستجوی اتاق به اتاق در میان بیماران و کارکنان بیمارستان “وحشتی فراگیر” را ایجاد کردند، گفت: “صلیب سرخ و دولت های بریتانیا و آمریکا کجا هستند؟ آیا همه منتظرند تا همه ما اینجا بمیریم و بعد بگویند ما مردم خوبی بودیم؟ پیامی سرشار از خشمی نهفته که پیش از او در واکنش مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک های اضطراری سازمان ملل نیز تحت عنوان اینکه “بیمارستان میدان جنگ نیست” بازتاب یافت.

متن کامل نشریه کار شماره ۱۰۴۵  در فرمت پی دی اف:

POST A COMMENT.